Abstract:
ظهور چین و سایر قدرتهای نوظهور در عرصه روابط بینالملل از یک سو و عدم تمایل یا ضعف ایالاتمتحده در حل مسائل به ویژه پس از بحرانهای مالی و پولی سالهای 2007-2008 و حفظ نظم از سوی دیگر سؤالات مهمی را درباره اهداف قدرتهای در حال ظهور و ابهاماتی را درباره آینده نظم بینالملل مطرح ساخته است. بسیاری از نظریهپردازان، به ویژه اندیشمندان واقعگرا و گذار قدرت، بر این عقیدهاند که جنگ و منازعه آینده نظم را تعیین خواهد کرد. در این راستا مقاله پیشرو به دنبال پاسخگویی به این سؤال اصلیاست که برخلاف آنچه نظریهپردازان گذار قدرت تأکید دارند، خیزش و عملکرد اقتصادی چین چگونه میتواند به صورت صلحآمیز تحول و گذار نظم بینالملل را شکل دهد؟ فرضیهای که در پاسخ به این سؤال مورد آزمایش قرار میگیرد این است که نهادسازی موازی چین برای شکلدهی به یک زنجیره ارزش اقتصادی غیر آمریکایی در بلندمدت منجر به تغییر جهتگیری سیاسی دولتهای مشارکتکننده شده و گذار مسالمتآمیز را رقم خواهد زد و نهایتاً چین بدون درگیر شدن در یک جنگ سخت بزرگ، به یک قدرت بزرگ چندبعدی تثبیتشده تبدیل خواهد شد. در این راستا مصداقهایی چون بانک آسیایی سرمایهگذاری زیرساخت، بانک توسعه جدید بریکس، ابتکار یک جاده، یک کمربند و طرح مشارکت اقتصادی جامع منطقهای مورد بررسی قرار میگیرد.
The Emergence of China and other rising powers in international relations era on the one hand, and the US reluctance or impotence in resolving issues, especially after monetary and financial crises in 2007 to 2008, and also its attempts on maintaining the current order on the other side have led to some important questions on purposes of rising powers and plenty of ambiguities about the future of international order. Many theorists, especially Realism and Power Transition scholars, believe that the future of the world order will be distinguished by a war. In this way, the main question that this article seeks to reply is the way that China’s economic growth and performance affect the international order transition, and also how this transition could be done peacefully despite Power Transition scholars’ belief that any transition will be done proceeded by a war. On this basis, the research hypothesis is how China’s parallel institutionalization for making a chain of non-American economic value in a long term will make participant states change their political approaches, where the result of which will be peaceful transition, and besides, how China will be turned into a confirmed multidimensional superpower without being involved in a major war. Therefore, examples of Asian Bank of Infrastructure Investigation, New Development Bank of BRICS (NDB), Belt and Road Initiative the Regional Comprehensive Project for Economic Association (RCEP) will be considered.
Machine summary:
Tordesillas دوره دوم/ شماره ٢/ پاييز و زمستان ١٣٩٨ گذارهاي صورت گرفته را به طور خلاصه نشان مي دهد: تعارض و همکاري در دوران گذار نظم بين الملل (رجوع شود به تصویر صفحه) ٥- عدم تعادل در نظم بين الملل پس از بحرانهاي مالي ٢٠٠٧-٢٠٠٨ هر چند به طـورکلي قـدرت هژمـون و نظـم بـين الملـل بـا چـالش هـاي زيـادي مواجـه بــوده اســت امــا بحــران مــالي ٢٠٠٧-٢٠٠٨ را مــي تــوان يــک نقطــه عطــف در ايــن راستا به شمار آورد، زيرا ايـن بحـران از مرکـز نظـم بـين الملـل ، يعنـي ايـالاتمتحـده، شـروع شـد و بـه سـاير کشـورها گسـترش يافـت .
ايـن امـر آغـازگر اقدامات متقابلي بود که خلاصه آن در جدول زير قابل مشاهده است : دوره دوم/ شماره ٢/ پاييز و زمستان ١٣٩٨ جدول زماني حوادث مهم در جنگ تجاري ايالاتمتحده و چين از ٢٠١٧ تاکنون (رجوع شود به تصویر صفحه) ٧- نهادسازي موازي چالشگر براي شکل دهي به نظم مطلوب علي رغم اعمال فشار و مقابله طي ساليان گذشته ، چين به رشد خود ادامـه داده اسـت و در اين مسير سعي داشته تا قدرت اقتصادي خود را به عنوان ابزاري براي کسب جايگـاه بالاتر در نظام بين الملل به کار گيرد.
“The End of Liberal International Order?” International Affairs, 94 (1): 7–23 Iwamoto, Kentaro, (2018), “Ministers defer agreement on RCEP trade deal to 2019”, Nikeel Asian Review, available at: “https://asia.