Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای آموزشی در فرآیند تدریس با انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره اول متوسطه شهر میرجاوه به تعداد 286 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 164 نفر و به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه پیشرفت تحصیلی اسدی گنجی(1389)، انگیزه تحصیلی رشید(1391) و کاربرد فناوری های آموزشی ستاری(1390) استفاده شده است. روایی صوری ابزار توسط صاحب نظران و متخصصان مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 75/0، 78/0 و 71/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون T با دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوری های آموزشی در فرآیند تدریس با انگیزه تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و بین انگیزه تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد و بین نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوریهای آموزشی در فرآیند تدریس سابقه تدریس تفاوت معنی داری دارد.
The purpose of the present study was to determine the relationship between teachers' attitude towards the use of educational technologies in teaching process with academic motivation and academic achievement of students. This is a descriptive correlational and applied study. The statistical population consisted of all teachers of the first high school of Mirjaveh (286). The statistical sample was selected by Cochran formula and 164 individuals were selected through simple random sampling. Three questionnaires of academic achievement (Asadi & Gangi, 2010), academic motivation (Rashid et al, 2012) and educational technology (Satari et al, 2011) were used for data collection. The face validity of the tool has been confirmed by experts and experts. Cronbach's alpha was 0.75, 0.78 and 0.71, respectively. Pearson correlation coefficient, independent t-test and one-way ANOVA were used to analyze the data. The results showed that there is a significant relationship between teachers' attitude towards the use of educational technologies in teaching process with academic motivation, academic achievement and between educational attitudes and students' academic achievement, and between teachers' attitude towards the use of educational technologies in teaching process, There is no difference in gender and field of instruction, but there is a significant difference in teaching history.
Machine summary:
(به تصوير صفحه مراجعه شود)طکن ٢/ هزم همهوهي ژک يهط فرضيه هاي پژوهش ١- بين نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوريهاي آموزشي در فرآيند تدريس با انگيزه تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار وجود دارد.
فرضيه دوم: بين نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوريهاي آموزشي در فرآيند تدريس و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه شهر ميرجاوه رابطه وجود دارد.
جزيم -٣*/ تلييو رببفه ههت ضثگي بيو لاگسس هلنهاه لاضت ت به کاربسد م وايرپهاپ اهوزطي در م ساينز تزريش يژيطسم ت تخعيني (به تصوير صفحه مراجعه شود)طبق نتايج جدول (٢) با توجه به اين که سطح معناداري خطاي آزمون براي سطح اطمينان ٠/٩٩ کم تر از ٠/٠١ است ؛ بنابراين ميتوان گفت که فرضيه دوم تأييد ميشود و بين نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوريهاي آموزشي با پيشرفت تحصيلي رابطه مستقيم معنا داري وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف تعيين نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوريهاي نوين آموزشي در فرآيند تدريس با انگيزه و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر ميرجاوه انجام شد.
فرضيه اول پژوهش ، مبني بر اين که بين نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوريهاي آموزشي در فرآيند تدريس و ميزان انگيزه تحصيلي دانش آموزان رابطه وجود دارد، مورد تأييد قرار گرفت .
فرضيه دوم پژوهش ، مبني بر ارتباط بين نگرش معلمان نسبت به کاربرد فن آوريهاي آموزشي در فرآيند تدريس با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مورد تأييد قرار گرفت .