Abstract:
سنجش ابزاری مهم در نظام آموزشی جهت ارائه پسخوراند به معلمان، دانش آموزان و گروههای مرتبط می باشد که می توان از آن در اصلاح و بهبود شرایط شاخص های مرتبط بهره گرفت، اما در این زمینه نیاز است از ابزاری کارآمد و تخصصی در بخش بهره برد و در همین راستا این تحقیق با هدف ارائه الگوی از سنجش کارآمد از یادگیری فراگیران در مقطع متوسطه دوم شکل گرفت. بررسی ها تحلیلی در این زمیته که بر مبنای رویکرد سیستماتیک و کتابخانه صورت پذیرفت نشان داد که در ارائه یک مدل کارآمد سنجش چهار بعد، طراحی با ریز مولفه های هدف بندی، دوره آموزشی و محتوای مورد نظر؛ تحلیل با ریز مولفه های نمره بندی، جامع نگری و بررسی آزمون، پیاده سازی با ریز مولفه های روائی و پایایی، نمره گذاری و تشخیص و اجرا تعیین و توسعه با ریز مولفه های سنجش تطبیقی، اصلاح و گزارش پیشنهاد دخیل و اثر گذار می باشند. بر مبنای در نظر گیری مدل تحلیلی بدست آمده در ارزیابی صورت پذیرفته در این زمینه، می توان سنجشی کارآمد که ملزومه عدالت آموزشی و افزایش بهره وری در نظام آموزشی است را بکار گرفت.
Machine summary:
چکيده سنجش ابزاري مهم در نظام آموزشي جهت ارائه پسخوراند به معلمان ، دانش آموزان و گروههاي مرتبط مي باشد که مي توان از آن در اصلاح و بهبود شرايط شاخص هاي مرتبط بهره گرفت ، اما در اين زمينه نياز است از ابزاري کارآمد و تخصصي در بخش بهره برد و در همين راستا اين تحقيق با هدف ارائه الگوي از سنجش کارآمد از يادگيري فراگيران در مقطع متوسطه دوم شکل گرفت .
بررسي ها تحليلي در اين زميته که بر مبناي رويکرد سيستماتيک و کتابخانه صورت پذيرفت نشان داد که در ارائه يک مدل کارآمد سنجش چهار بعد، طراحي با ريز مولفه هاي هدف بندي، دوره آموزشي و محتواي مورد نظر؛ تحليل با ريز مولفه هاي نمره بندي، جامع نگري و بررسي آزمون ، پياده سازي با ريز مولفه هاي روائي و پايايي، نمره گذاري و تشخيص و اجرا تعيين و توسعه با ريز مولفه هاي سنجش تطبيقي، اصلاح و گزارش پيشنهاد دخيل و اثر گذار مي باشند.
1 Prozesky 2 Kapambwe 3 Sahlberg 4 Boyd 5 Deslauriers 6 Hinton 3 روش اين پژوهش از نوع مطالعات نظري و کتابخانه با روش بررسي سيستماتيک است که سعي دارد با بررسي الگوهاي مورد بررسي در اين زمينه مدلي جامع و کارآمد در حيطه سنجش را ارائه نمايد.