Abstract:
هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه خلاقیت با نشاط معنوی, میزان محبوبیت ولاین» سبکهای
فرزندپروری و ویژگیهای شناختی در دانشآموزان تیزهوش بود. پژوهش یک مطالعه توصیفی از
نوع همبستگی بود. مدرسه تیزهوشان علامه طباطبائی شهرستان بناب در سال تحصیلی ۶-۹۷٩۹ از
بین مدارس سمپاد استان آذربایجان شرقی بهصورت در دسترس انتخاب شد. تعداد ۸۱ دانشآموز
دارای هوشبهر برابر یا بالاتر از ۱۱۵ در هوشبهر کل یا یکی از مقیاسهای آزمون هوشی وکسلر
کودکان ویرایش چهار و والاینشان مورد آزمون قرار گرفتند. ابزارهای پژوهشی استفاده شده در این
پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامههای سبکهای فرزندپروری» نشاطمعنوی» محبوبیتوالدین»
آزمون خلاقیت و مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهار. دادههای حاصل با استفاده از
رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد» ء سبک فرزندپروری مقتدرانه
مادر (۰/۳۰۶- B) نشاط معنوی (B-۰/۲۴۹]) از عوامل محیطی و هوشبهر کل (B-۰/۲۳۴) از
عوامل شناختی هستند که با خلاقیت رابطه دارند. اما مقیاسهای آزمون وکسلرء شامل فهم کلامی»
استدلال ادراکی» حافظه فعال و سرعت پردازش, به تنهایی با خلاقیت رابطه معنیداری نشان ندادند
Machine summary:
ابزارهاي پژوهشي استفاده شده در اين پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه هاي سبک هاي فرزندپروري ، نشاط معنوي ، محبوبيت والدين ، آزمون خلاقيت و مقياس هوشي وکسلر کودکان ويرايش چهار.
رنزالي ٤ خلاقيت را وارد مفهوم سه حلقه اي خود نموده است مفهوم سه حلقه موضوع محوري مطالعات رنزالي براي ايجاد نوعي نظام آموزشي بود که بتواند به جوانان در تقويت و توسعه مهارت ها، عادات و عواطف و احساسات مورد نياز براي سازندگي خلاقانه در دنياي 1- Csikszentmihalyi 2- Feldhusen 3- Scott, Leritz, and Mumford 4- Renzulli 585 واقعي کمک کند.
مطالعات ديگر اين نتيجه گيري را تأييد مي کند که والدين کودکان خلاق نه تنها 1- Baumrind 2- Fletcher & Jeffries 3- Paulson & Sputa 584 1 کمتر اقتدارگرا هستند و محدوديت هاي انضباطي کمتري اعمال مي کنند (داتا و پارلوف ، ١٩٦٧، گتزل و جکسون ٢، ١٩٦٢) بلکه در ابراز عواطف گرم نيز قوي نيستند (دردال ، 3 ١٩٧٥).
در پژوهش حاضر به دنبال توصيف و کشف رابطه عوامل نشاط معنوي ، ميزان محبوبيت و سبک هاي فرزندپروري والدين با خلاقيت 1- openness 2- investment trait 3- Batey & Furnham 500 دانش آموزان تيزهوش بوديم .
ابزارهاي پژوهشي مورد استفاده در اين پژوهش شامل : آزمون هوشي وکسلر کودکان ويرايش چهار، آزمون خلاقيت تورنس ١ پرسشنامه هاي سبک هاي فرزندپروري ، نشاط معنوي ، و محبوبيت والدين بودند.
تحث در اين پژوهش رابطه بين نشاط معنوي ، محبوبيت والدين ، سبک هاي فرزندپروري و هوش با خلاقيت بررسي شد.