Abstract:
این مطالعه با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه یازدهم رشته علوم تجربی، چاپ سال ۱۳۹۸ از منظر فعال یا غیر فعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی انجام شد. روش تحقیق توصیفی و روش مطالعه از نوع تحلیل محتوای کمی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش های مناسب آمار توصیفی ( فراوانی، درصد فراوانی و میانگین) و محاسبه ضریب درگیری بر اساس فرمول ویلیام رومی استفاده شد. بر اساس یافته های پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخش های متن، تصاویر، پرسش ها و فعالیت های آزمایشگاهی به ترتیب ۰۸/۰ ، ۳۷/۰، ۳۵/۱و ۰۸/۰ به دست آمد. همچنین ضریب درگیری یادگیرنده در قسمت متن بخش گیاهی کتاب ۱۲/۰ و در بخش جانوری ۰۸۴/۰ به دست آمد. نتایج نشا ن دهندهی فعال بودن کتاب در قسمت پرسش ها و غیرفعال بودن آن در بخش های متن ، تصاویر و فعالیت های آزمایشگاهی است. همچنین مقایسه بین محتوای متن بخش جانوری با متن بخش گیاهی نمایانگر آن است که در هر دو بخش، متن کتاب به صورت غیر فعال نگاشته شده است و میزان غیر فعال بودن در مباحث جانوری بیشتر است.
The purpose of this study was to analyze the content of the Biology textbook of Eleventh Grade (1398), in senior High school, Experimental Sciences, Based on William Romei’s Method. The research method was descriptive and quantitative content analysis. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage and mean) and calculation of conflict coefficient based on William Romeian formula. Based on the findings of the study, the coefficient of learner engagement in each of the sections: text, images, questions, and laboratory activities was 0.08, 0.37, 1.35 and 0.08, respectively. Also the coefficient of learner involvement in the textual part of the plant part of the book was 0.12 and in the animal part of the book was 0.08. The results indicate that the book is active in the questions section and inactive in the text, images, and laboratory sections. Also, the comparison between the content of the text of the animal section and the text of the plant section shows that in both sections, the text of the book is written inactive and the level of inactivity in animal topics is higher.
Machine summary:
میهن اوستا و همکاران در پژوهشی با عنوان « تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی» که در سال ۱۳۹۷ انجام شده است، نتیجه گرفتند که ضریب درگیری یادگیرندگان در دو بخش متن و تصاویر کتاب زیست شناسی پایه دهم به ترتیب ۰۳۸/۰ و ۱/۰ می باشد که کمتر از ۴/۰ است.
نتیجه ی پژوهشی که توسط قربانی و همکارانش در سال ۱۳۹۷ با عنوان « تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی» انجام گرفت، نشان می دهد که در بخش متن کتاب زیست شناسی پایه دهم ضریب درگیری محاسبه شده ۱۹/۰ است که از منظر ویلیام رومی غیر فعال است.
در تحقیقی که محمودیان و همکارانش با عنوان « تجزیه و تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف زیست شناسی (۳) پایه دوازدهم چاپ ۱۳۹۷ به روش ویلیام رومی» انجام دادند، یافته های مطالعه نشان می دهد که ضریب درگیری متن ۰۳۴/۰ و فعالیت ها ۲۵/۳ و تصاویر ۲/۰ می باشد.
بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به جنبه های فعال و غیرفعال کتاب زیست شناسی پایه یازدهم بر اساس روش ویلیام رومی انجام شده است.
در حالی که یافته های این پژوهش با یافته های کریمی و همکاران (۱۳۹۴) در رابطه با تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی ششم دبستان بر اساس روش ویلیام رومی که نشان می دهد که ارائه محتوا به صورت متن با ضریب ۸۶/۰ و تصاویر با ضریب ۶۷/۰ در حد مطلوب بوده است، همخوانی ندارد.