Abstract:
در پژوهش حاضر به آزمون مدل علی سبک نظارتی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی با میانجیگری شکاف نسلی پرداخته شده است. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. ابزار آن نیز از 5 پرسشنامه استاندارد؛ سبکهای نظارتی اسمال و کرنز (1993)؛ پرسشنامه جو عاطفی خانواده جعفری هرندی و رجایی موسوی (1395)؛ پرسشنامه شکاف نسلی اولسون (1999)؛ پرسشنامه کارکرد خانواده مکماستر (2002) و یک پرسشنامه محققساخته (اعتیاد به شبکههای اجتماعی) تشکیل شده است. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر و پسر سال دوم دوره دوم دبیرستانهای منطقه 5 شهر تهران را که حدود 6000 نفر بودهاند، در برگرفته و تعداد نمونه بر اساس قاعده کلاین (2010) بیست نفر برای هر مؤلفه (در مجموع 7 مؤلفه) یعنی 140 نفر نمونه بوده که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. نتایج نشان داده است که انواع سبکهای نظارتی ادراک شده والدین با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات فرزندان بر اعتیاد به شبکههای اجتماعی رابطه مستقیم دارد و رابطه جو عاطفی خانواده، کارکرد خانواده و شکاف نسلی، با سبکهای نظارتی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی، غیرمستقیم است؛ همچنین جو عاطفی خانواده، با کارکرد خانواده رابطه مستقیم و کارکرد خانواده با شکاف نسلی نیز رابطه دارد.
The present study examines the causal model of the structural model of the monitoring style and addiction to social networks mediated by the generation gap. This research is applied in terms of purpose and correlation in terms of method. Data collection tools consist of 5 standard questionnaires of Small and Kerns monitoring styles (1993); Emotional atmosphere of familie of Jafari Harandi and Rajaei Mousavi (2016); Olson Generation Gap (1999); The family function of mcmaster (2002) and researcher-made (social media addiction). The statistical population includes all Sophomore students in the 5th district of Tehran, which is about 6000 people. The sample size consisted of twenty people for each element (totally 7 elements); 140 people were selected by multi-stage cluster random sampling method. The results showed that the types of perceived parent monitoring styles in the use of children's information and communication technology are directly related to addiction to social networks. There was an indirect relationship between family emotional atmosphere, family function, and generation gap with monitoring styles and social media addiction. The emotional atmosphere of the family was also directly related to the family function that related to the generation gap.
Machine summary:
نتایج نشـان داده اسـت کـه انواع سـبکهای نظارتی ادراک شـده والدیـن بـا اسـتفاده از فنـاوری اطلعـات و ارتباطـات فرزنـدان بـر اعتیاد بـه شـبکههای اجتماعـی رابطـه مسـتقیم دارد و رابطـه جو عاطفـی خانـواده ، کارکرد خانـواده و شـکاف نسـلی، بـا سـبکهای نظارتـی و اعتیـاد بـه شـبکههای اجتماعـی، غیرمسـتقیم اسـت؛ همچنیـن جو عاطفـی خانواده ، بـا کارکرد خانواده رابطه مسـتقیم و کارکـرد خانـواده با شـکاف نسـلی نیز رابطـه دارد.
بر این اسـاس پرسـش اصلـی عبارتنـد از: ١- الگوی سـبک نظارتی والدیـن بر اسـتفاده نوجوانان از شـبکه های اجتماعـی چـه خصوصیاتـی دارد؟ ٢- کـدام مؤلفه ها بر این الگـو اثرگذار اسـت ؟ ٣- آیـا نقـش جـو عاطفـی خانـواده ، شـکاف نسـلی و کارکـرد خانـواده بر این امر تأثیـر دارد؟ مبانی نظری پژوهش شـکاف نسـلی :در عرف نسـل بـه افـرادی اطل ق میشود کـه تقریبـاً در یک یـا چنـد دهـه مشـخص متولـد شـده و در زمان یکسـان تقریباً هم سـن هسـتند.
بـا توجـه بـه مطالعـات انجـام شـده در داخل و خارج کشـور مشـخص میشود کـه بین سـبک های نظارتـی والدین در اسـتفاده از فنـاوری اطل عات و سـبک فرزند پـروری ، بـا اعتیاد فرزندان و اسـتفاده نادرسـت آنان از فناوری هـا، همچنین تغییر در خانـواده و کارکـرد آن ، عواطـف و شـکاف روابـط بیـن والدین و فرزنـدان رابطه وجود دارد و پژوهشـگران مختلـف ایـن متغیرهـا را مـورد بررسـی قـرار داده انـد.
The results showed that the types of perceived parent monitoring styles in the use of children’s information and communication technology are directly related to addiction to social networks.
There was an indirect relationship between family emotional atmosphere, family function, and generation gap with monitoring styles and social media addiction.
Keywords: Parental Monitoring Style, Adolescents, Social Networks, Family Emotional Atmosphere, Generation Gap * Educational Psychology Full Prof.