Abstract:
عباسیان در قرن دوم هجری به خلافت رسیدند و تا دوره مامون، ایرانیان در نهادهای قدرت، حضوری چشم گیر داشتند؛ ولی از زمان معتصم، به تدریج ترکان در حکومت نفوذ یافتند و خطری جدی از سوی آنان خلفای عباسی را تهدید می کرد. در این دوره بر اثر بیکفایتی خلفا و رواج فساد و رشوه در دستگاه حکومت، فاصله طبقاتی و فقر در میان توده های مردم فراگیر شده بود.
در این دوره، متوکل سیاست حمایت از اهل حدیث و سرکوبی معتزله و شیعیان را در پیش گرفت که نتیجه این تغییر رویکرد حکومت، تالیف برخی جوامع روایی و صحاح اهل سنت بود. عباسیان برای پیشگیری از قدرت یافتن اهل بیت(ع) با اقداماتی مانند حصر خانگی و گماشتن جاسوسانی برای آنان، امامین عسکریین(ع) را در تنگنا قرار میدادند.
امامان شیعه(ع) نیز در راستای حفظ دین و تداوم خط امامت، در برابر جریانهای انحرافی می ایستادند و با نفوذ دادن یاران خود در ساختار حکومت و حمایت از برخی قیام های مردمی، همچنین بهره گیری از سازمان وکالت و فراهم کردن زمینه های دوران غیبت، به وظایف خود عمل می کردند.
این نوشتار، ضمن توصیف وضعیت اجتماعی و فکری جامعه در دوران امامین عسکریین(ع)، بیانگر برخورد این حضرات با وضعیت موجود است.
Abbasids came on the caliphate in second century after Hijrah while the Iranians had noticeable presence in the axis of power in the era of Mamoon; but the Turks gradually gained their influence in government, in the period of Mu`tasim though a serious hazard was threatening the Abbasid caliphs from their side. In this era, due to inadequacy of caliphs and the prevalence of corruption and bribery in government, the social gap and powerty was pervasive among the people.
In that period of time, Mutawakkil adopted the policy of favouring Ahlulhadith and suppressing the Mutazillahs and Shias while the result of this change in government's approach became in the form of authoring several traditional encyclopedias and Sahihs of Alussunnah. Abbasids used to put the Imamayn Askariyain (a.s) in an impasse state using the measures like house-arrest and appointing the spies on them to prevent Ahlulbayt (a.s) from gaining power.
The Shia Imams (a.s) also used to stand against the deviational thoughts to protect the religion and the persistence of Imamah while they also acted according to their responsibilies by providing the influence to their companions in governing structure, supporting various popular uprsisings and likewise by taking benefit from the formation of attornies and providing grounds for the times of Ghaybah.
This article describes the attitude of Imamayn Askariyain (a.s) towards the then current situation meanwhile depicting the social and cogitative situation of the society of their times.