Abstract:
یکی از مواردی که موجب شده وهابیان بر شیعیان خرده گیری و حتی آنان را تکفیر کنند، لعن دشمنان
اهل بیت(ع) است؛ در حالی که لعن و مشتقات آن در قرآن کریم و روایات نقل شده از رسول خدا(ص) و
امامان(ع) معصوم نیز به چشم می خورد. مهم ترین آیة قرآن که در آن به درختی لعنت شده اشاره می کند،
بنی امیه و » شجرة الملعونه « آیة 60 سورة اسراست که بر پایة روایات فراوان شیعی و سنی، منظور از
پیروان ستمکار آنان است. در سیرة پیامبر اسلام 9 نیز موارد فراوانی از لعن دشمنان اسلام و منافقان
گزارش شده است. لعن اگر از سوی خداوند باشد، به معنای عقوبت در آخرت و دوری از رحمت و توفیق در
دنیاست و اگر از سوی انسان باشد، به مفهوم دعا و نفرین و درخواست زیان یا آسیب انسان دیگری است.
را بیان کرده و در ادامه به فلسفة لعن اشاره » لعن « این نوشتار در آغاز، معنای لغوی و اصطلاحی
در زیارت » لعن الله بنی امیة قاطبه « کرده و برخی فلسفه های آن را برشمرده است. سپس به تبیین عبارت
عاشورا پرداخته و بر پایة روایات خاصه و عامه، لعن گروهی بنی امیه را توجیه کرده است.
One of the things that made Wahhabis to find faults with Shiites and even call them Takfiris, was cursing the enemies of Ahlul-Bayt (AS); while cursing and its derivatives are seen in the Holy Quran and the narrations related from the Prophet (pbuh) and Infallible Imams (AS). The most important Quranic verse that refers to a cursed tree, is verse 60 of Asra Surah which based on the great traditions of Shia and Sunni, the meaning of cursed tree refers to Bani Umayyads and their oppressive followers. In prophet Muhammads sirah (pbuh) too there are abundant instances of cursing the enemies of Islam and hypocrites. If this cursing is by God, it means punishment in the hereafter and being deprived of mercy and grace in this world and if it is by a human being, it means prayer and cursing requests the detriment or harm to another person. This article in the beginning, has explained the literal meaning of the term curse and following that, has pointed out cursing philosophy and has enumerated the philosophy of it. It then attempts to explain the term Allah curse the Umayyads during Ashura pilgrimage and based on general and particular traditions, has justified group cursing of Umayyads.