Abstract:
پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای عزتنفس در ارتباط بین جرئت ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم
متوسطه شهرستان ممسنی اجرا شده است روش اجرای تحقیق توصیفی پیمایشی و جامعه آماری ۲۰۴ نفر دانشآموز دختر و
پسر و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد ۱۳۴ نفر میباشد. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامههای استاندارد
میباشد پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت (5۳4SEI)) این پرسشنامه دارای ۵۸ سوال دوگزینهای با گزینههای *بلی* و *خیر"
است ضریب آلفای کرونباخ ۰/۸۸ را برای نمرة کلی آزمون گزارش کردهاند. برای بررسی میزان جرئت ورزی از پرسشنامه جرئت
ورزی گمبریل و ریچی (۱۹۷۵) که برای سنجش رفتارهای جراتورزانه به کار میرود استفاده شده است. این پرسشنامه دارای
۰ ماده آزمون است و همچنین برای سنجش دلزدگی تحصیلی از پرسشنامه ۱۷ سوّالی دلاور پور با ضریب آلفای کرونباخ
٩ استفاده گردید. نشان دادند توجه به نقش واسطهای عزتنفس بین جرئت ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان
دوره دوم متوسطه شهرستان ممسنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. سطح معناداری ۰/۰۳ بدست آمده که این فرض را با
۷ درصد احتمال مورد تائید قرار میدهد. از طرف دیگر بین عزتنفس و جرئت ورزی دانشآموزان با سطح معناداری ۰/۰۲
رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که این فرض را با ۹۸ درصد احتمال مورد تائید قرار میدهد. همچنین بین عزتنفس و
کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد سطح معناداری ۰/۰۳ که این فرض را با ۷٩ درصد
احتمال مورد تائید قرار میدهد. نشان داد که عزتنفس در جرئت ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم
متوسطه شهرستان ممستی تاثیر مثیت و معناداری دارد
The present study was conducted with the aim of mediating the role of self-esteem in the relationship between
daring and reducing academic boredom of second grade high school students in Mamasani city. According to the
Cochran's formula, there are 134 people. The measurement tool in this study is standard questionnaires. Cooper
Smith's Self-Esteem Questionnaire (SEI) This questionnaire has 58 two-choice questions with "Yes" and "No"
options. 0.0 has been reported for the overall test score. Gamberil and Ritchie (1975), a boldness questionnaire
used to measure bold behavior, were used to assess the level of audacity. This questionnaire has 40 test items and
also to measure academic boredom, the 17-question questionnaire of Delavarpour with Cronbach's alpha
coefficient of 0.89 was used .showed that paying attention to the mediating role of self-esteem between daring
and reducing academic boredom of high school students in Mamasani city has a positive and significant
relationship. A significant level of 0.03 was obtained, which confirms this assumption with 97% probability. On
the other hand, there is a positive and significant relationship between self-esteem and students' audacity with a
significant level of 0.02, which is 98%. Probability confirms. There is also a positive and significant relationship
between self-esteem and reduced academic boredom of students. A significant level of 0.03, which confirms this
assumption with 97% probability .It showed that self-esteem has a positive and significant effect on daring and
reducing academic boredom of second grade high school students in Mamasani city.
Machine summary:
نشان دادند توجه به نقش واسطهای عزتنفس بین جرئت ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ممسنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
از طرف دیگر بین عزتنفس و جرئت ورزی دانشآموزان با سطح معناداری 02/0 رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که این فرض را با 98 درصد احتمال مورد تائید قرار میدهد.
همچنین بین عزتنفس و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد سطح معناداری 03/0 که این فرض را با 97 درصد احتمال مورد تائید قرار میدهد.
نمودار شماره 1 مربوط به جنسیت پاسخگویان مورد مطالعه فرضیه اصلی به نظر می رسد با توجه به نقش واسطهای عزتنفس بین جرئت ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ممسنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
یافته های پژوهشی فرضیه اصلی به نظر می رسد با توجه به نقش واسطهای عزتنفس بین جرئت ورزی و کاهش دلزدگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ممسنی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
فرضیه های فرعی به نظر می رسد بین عزتنفس و جرئت ورزی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
فرضیه های فرعی به نظر می رسد بین عزتنفس و جرئت ورزی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.