Abstract:
ظهور صفویان و اقداماتی که در زمینه ترویج مذهب تشیع اثناعشری انجام دادند، دگرگونیهای فراوانی در عرصههای مختلف فرهنگی -اجتماعی ایران پدید آورد. یکی از تحولات مهم در حوزه فرهنگی، مربوط به سبک تاریخنگاری است. این تغییر نه در سبک ظاهری، بلکه مربوط به محتوا و موضوعات مطرحشده در آثار مورخان این دوره است. تاریخنگاران زیادی در این دوره قدم به عرصه نهادند که باورهای شیعی قدرتمندی داشته و همزمان به جانبداری از صفویان به عنوان مروجّان این آیین پرداختند. عبدی بیگ شیرازی یکی از این مورخان بوده که حمایت از مذهب تشیع امامیه و حکومت صفوی را در کنار هم مورد توجه قرار داده است. در این پژوهش سعی خواهد شد با جمعآوری دادههای کتابخانهای، به بررسی علل و چگونگی جمع بین هواداری از مذهب تشیع دوازدهامامی و خاندان صفوی در کتاب تکملۀ الاخبار عبدی بیگ شیرازی، به عنوان مسئله اصلی این تحقیق، پرداخته شود. به نظر میرسد مهمترین عامل این جانبداری دوجانبه در اثر عبدی بیگ، اعتقادات مذهبی مؤلف آن بوده و تلاش بر این خواهد بود که در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، سیمای مناسبی از این موضع عبدی بیگ به نمایش درآید.
The rise of the Safavids and the actions they do to promote the Twelver Shiite religion, makes many changes in various cultural and social fields of Iran. One of the important developments in the culture is related to the style of historiography. This change is not in the appearance, but in the content and themes raised in the works of historians of this period. Many historians came to the fore during this period who had strong Shiite beliefs and at the same time supported the Safavids as promoters of this religion. Abdi Beig Shirazi was one of these historians who considered the support of the Imami Shiite religion and the Safavid rule together. In this research, by collecting library data, we will try to examine the causes and how to combine the support of the Twelver Imami Shiite religion and the Safavid dynasty in the book Takmela al-Akhbar by Abdi Beig Shirazi, as the main issue of this research. It seems that the most important factor of this two-sided supporting in Abdi Beig's work is the religious beliefs of its author and an attempt will be made to show a suitable image of Abdi Beig's position in this research by descriptive-analytical method.