Abstract:
پژوهش حاضر با استفاده از اصل داربست نظریه جامعه شناختی فرهنگی (Wood, Bruner & Ross, 1976) به بررسی چهار تکنیک داربست، یعنی سخت، نرم (Saye & Brush, 2002)، متقابل (Holton & Clarke, 2006)، و مجازی (Yelland & Masters, 2007) بر بهبود مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی طراحی شده است. برای انجام این تحقیق، از بین 100 شرکت کننده، 80 زبان آموز همگن دختر و پسر براساس عملکردشان در آزمون مقدماتی انگلیسی (PET)، با محدوده سنی 19 تا 25 سال از یکی از موسسات زبان انگلیسی بندرعباس انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این تحقیق به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند، یعنی گروه داربست نرم (SSG)، گروه داربست سخت (HSG)، گروه داربست متقابل (RSG)، و گروه داربست مجازی (VSG). زبان آموزان در همه گروهها از استراتژیهای خواندن (شوری و مختاری، 2002)، مداخلات مربوطه و نظرسنجی استراتژیهای خواندن به عنوان پس آزمون استفاده کردند. به همین ترتیب، در بخش کیفی تحقیق، ازگزارشهای زبان آموزان و همچنین مشاهدات معلم برای جمع آوری دادهها استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 25 و با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و چند متغیره ANOVA (MANOVA) مورد مقایسه قرار گرفت تا میانگین نمرات چهار گروه آزمایش در استراتژی های خواندن پس آزمون مقایسه شوند. دادههای کیفی مربوط به گزارشهای فراگسران و مشاهدات کلاس دروس معلمان با استفاده از روشهای کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نتایج نشان داد که نه تنها آموزشهای روش داربستی سنتی و مجازی تاثیرات متفاوتی در توسعه استراتژیهای خولندن جهانی، حل مسئله و حمایتی در بین زبان آموزان ایرانی داشتند، همچنین گروه داربست سخت (به عنوان یک گروه داربست سنتی) و به دنبال آن گروه داربست مجازی بیشترین استفاده از استراتژیهای خواندن را داشته است. با این وجود، گروههای داربست متقابل و نرم (به دنبال سایر فرمهای سنتی داربست) به طور مشابه از استراتژیهای خواندن کمتر استفاده کردند. یافتههای این مطالعه درک قبلی از روش داربست در محیط EFL را گسترش داده و از نظر جنبههای آموزشی میتواند به پیشرفت دروس آینده کمک کند.
Machine summary:
تاثيرانواع روش هاي داربستي برتوانايي وسبک خواندن زبان آموزان ايراني نوشين اسدي پيران ١، شهرام افراز٢، آيت الله رزمجو٣ چکيده پژوهش حاضر با استفاده از اصل داربست نظريه جامعه شناختي فرهنگي )Wood, Bruner &Ross, ١٩٧٦) به بررسي چهار تکنيک داربست ، يعني سخت ، نرم )٢٠٠٢ ,Brush &Saye )، متقابل )Holton ٢٠٠٦ ,Clarke &)، و مجازي )٢٠٠٧ ,Masters &Yelland ) بر بهبود مهارت خواندن زبان آموزان ايراني طراحي شده است .
24, Spring and Summer 2020 88 تاثير انواع روش هاي داربستي بر توانايي و سبک خواندن زبان آموزان ايراني On the E൵ect of Hard, Soft, Reciprocal, and Virtual Sca൵olding Types on Iranian EFL Learners’ Reading Strategy Development Noushin Asadi Piran1،Shahram Afraz2،Ayatollah Razmjoo3 Abstract The present study was designed following a scafolding prin- ciple of sociocultural theory (Wood, Bruner & Ross, 1976) with an attempt to investigate the role of the four scafolding techniques, namely Hard, Soft (Saye & Brush, 2002), Reciprocal (Holton & Clarke, 2006), and Virtual (Yelland & Masters, 2007) in developing reading strategy of Iranian EFL learners.
Therefore, regarding the importance of developing second language reading strategies, the main goal of the current research is to investigate new ways of teaching reading by focusing on both traditional (soft, hard, and reciprocal) and virtual scafold- ing types.
24, Spring and Summer 2020 90 تاثير انواع روش هاي داربستي بر توانايي و سبک خواندن زبان آموزان ايراني Test (PET), a reading strategy questionnaire, and learners’ self-re- ports as well as the teacher’s observations.