Abstract:
هدف تحقیق حاضر تعیین رابطه سبک های هویت با سبک زندگی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرج بود. روش پژوهش حاضر بدلیل بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشکده ی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی سال 97-1396 واحد کرج به تعداد 3920 بودند. به همین منظور 100 نفر بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و دو پرسشنامه سبک هویت برزونسکی(ISI) ،(1992) و سبک زندگی لعلی(ISQ) ،(1391) در بین آنها توزیع گردید، با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون نتایج نشان داد بین مولفه های سبک های هویت با سبک زندگی در سطح معناداری 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد.
Machine summary:
به همین منظور 100 نفر بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و دو پرسشنامه سبک هویت برزونسکی(ISI) ،(1992) و سبک زندگی لعلی(ISQ) ،(1391) در بین آنها توزیع گردید، با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون نتایج نشان داد بین مولفه های سبک های هویت با سبک زندگی در سطح معناداری 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد.
از نظر مارسیا هویت عبارت است از سازمان دادن یک خود درونی ؛ شامل ساخت خود ، سیستم باورها ، آرزوها ، عقاید ، مهارت ها و تاریخچه فردی که در Identity Crisis Brewer & Gardner نتیجه یک بحران است ( آقا سلطانی ، 1392) و از دید متخصصین ، درک این دوران طوفانی و بحرانی وابسته به روابط حاکم درخانواده می باشد (سامانی،1391) وخانواده تاثيری واضح و موثر بر رشد نوجوان دارد (براندی 1 ، 2009) و مهمترین نهاد در شکل گیری هویت فرزندان تلقی می شود ( شالتسیس و بلاستین 2 ، 201 > فرضیه پژ > بین سبک های هویت با سبک زندگی در دانشجویان دانشکده روانشناسی رابطه وجود د > > روش پژوهش حاضر روش توصیفی- همبستگی است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} این پرسشنامه 6 نوع سبک هویت را مشخص می نماید که سوالات مربوط به هر بعد در جدول زیرارایه شده است: روایی و پایایی: به منظور به دست آوردن روایی از نظر کارشناسان و اساتید مربوطه (سه تن از اساتید) استفاده شد.
با توجه به داده های حاصل میانگین میزان عددی سبک هویت هنجاری 21/28 با حداقل نمره 16 و حداکثر نمره 37 می باشد.
و میانگین نمره بعد سبک زندگی کل 65/146 با حداقل نمره 66 و حداکثر نمره 187 می باشد.