Abstract:
در این پژوهش مهمترین شاخصههای سبک زندگی ایمانی از منظر قرآن کریم مورد بررسی قرارگرفته
است. وشئون مختلف زندگی ایمانی رامورد عنایت قرارداده ودر بخشی از آن بیان شده که ایمان اهل ایمان
علاوه بر خالصانه بودن در عین حال باید از مسیر صحیح آن اخذ شود که اصلیترین ومستحکمترین راه
برای دریافت مسایل اعتقادی و ایمانی، اهل بیت (علیهم السلام) میباشد که باید در تمام مراحل زندگی
حتی اختلافات خانوادگی واجتماعی به آنها مراجعه شود. وهمچنین دربخش دیگر مصادیق مختلفی از
عبادت میپردازد که بیان کننده اقسام مختلف آن ازجمله جهاد، انفاق و مانند آن بوده که روشن میشود
که عبادت فقط نماز و روزه نیست. و در بخش دیگر به روابط اجتماعی مومنین میپردازد واین مطلب را
مورد بررسی قرار داده و بیان میدارد مومنین علاوه بر این که نسبت به خداوند متعال وظایف و تکالیفی
دارند بر یکدیگر نیز حقوقی دارند که باید رعایت شود و مهمترین وظیفه فردی و اجتماعی هر شخص
مومن تربیت فرزندی صحیح و سالم از نظر اعتقادی و رفتاری میباشد که مقدمه جامعهای سالم است
ودربخش پایانی به باید هاونبایدهای این سبک زندگی پرداخته میشود که بیان میدارد که اهل ایمان در
زندگی خود نباید مرتکب حرام شود که از مصادیق آن ربا، شرابخواری، حرام خواری وغیبت میباشد که
هرکدام متزلزل کننده زندگی فردی و اجتماعی میباشد.
Machine summary:
بقره :١٧٨ ٣5٨ دوره چهارم ، شماره بيست و نهم ، پاييز ١٣٩٩ 1399 بررسي شاخصه هاي سبک زندگي ايماني از ديدگاه قرآن کريم که مسأله قصاص حقي براي اولياي مقتول است و هر گز يک حکم الزامي نيست ، و اگر مايل باشند ميتوانند قاتل را ببخشند و خونبها بگيرند، يا اصلا خونبها هم نگيرند، به اين ترتيب از يک سوء به اولياي مقتول توصيه ميکند که اگر از قصاص صرف نظر کرده ايد در گرفتن خونبها زياده روي نکنيد و به طرز شايسته با توجه به مبلغ عادلانه اي که اسلام قرار داده و در اقساطي که طرف ، قدرت پرداخت آن را دارد از او بگيريد.
مائده :٨ ٣٦٠ دوره چهارم ، شماره بيست و نهم ، پاييز ١٣٩٩ 1399 بررسي شاخصه هاي سبک زندگي ايماني از ديدگاه قرآن کريم تفاوت ، درآيه شريفه «قوامين بالقسط شهداء لله و لو علي أنفسکم أو الوالدين و الأقربين »١آمده است تفاوت ميان اين دو آيه ، آن است که اين آيه سفارش ميکند:کينه ها و دشمني ها شمارا منحرف نکند؛ ولي آيه سوره نساء مي فرمايد: علاقه ها و وابستگي ها شما را ازمرز عدالت خارج نکند.
مکارم شيرازي، برگزيده تفسير نمونه ، ج ٣، ص ٢٨٨-٢٨٧ ٣٦١ دوره چهارم ، شماره بيست و نهم ، پاييز ١٣٩٩ 1399 فصلنامه تحقيقات جديد در علوم انساني از شبانه روز را آزاد باشد، قيد و بند ها را دور کند به استراحت پردازد با خانواده و فرزندان خود به گفتگوهاي خصوصي بنشيند و تا آنجا که ممکن است از اين آزادي بهره گيرد، و به همين دليل بخ خانۀ خصوصي خود پناه مي برد و با بستن درها به روي ديگران زندگي خويش را موقتا از جامعه جدا مي سازد و همراه آن از انبوه قيودي که ناچار بود در محيط اجنماع بر خود تحميل کند آزاد مي شود.