Abstract:
این پژوهش با هدف پیشبینی نقش خودکارآمدی براساس مؤلفههای باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در دانش آموزان 12_15ساله شهرستان نوک آباد انجام گرفت. روش پژوهش توصیف و پ از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان نوک آباد زاهدان در سال تحصیلی 98 –1397 به تعداد 500 نفر (230 دختر و 270 پسر) تشکیل داد که از بین این افراد، تعداد 218 نفر (101 دختر و 117 پسر) با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقیاس خودکارامدی عمومی شرر( SHGSS) پرسشنامه راهبردهای فراشناختی پینتریچ( PMSQ) و مقیاس نارسا کنش وری اجرایی بارکلی( (BDEFS پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل داده-ها نشان داد که رابطه مثبت و معنی داری بین باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی با خودکارآمدی وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که مولفههای نظارت و کنترل، خودکنترلی، خود سازماندهی و خودمدیریتی زمان قادر به پیشبینی خودکارامدی دانشآموزان بودند. همچنین نتایچ نشان داد که میزان پیش بینی کنندگی راهبردهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی در پسران بیشتر از دختران است. نتایج این پژوهش بیانگر تأثیر مثبت باورهای فراشناختی و کارکردهای اجرایی بر خودکارامدی دانش آموزان است .
The aim of this study was to investigating Prediction of the role of self-efficacy on the basis of meta-cognitive beliefs and executive functions in 15-12 year old students in Nuk abad city. The research method was descriptive correlational. The statistical population of this study consisted of 500 high school students (230 girls and 270 boys) in the first grade high school in Nuk abad city of Zahedan in the year 2018-19. Of these 218 students (101 girls and 117 boys) with Using Cochran formula by simple random sampling method, they were selected as the research sample and responded to the Sherrer General Self-efficacy Scale, Pinterch Meta cognitive Strategies Questionnaire, and Barkley Deficits in executive functioning scale. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and step wise multiple regression. The results of data analysis showed that there was a significant and positive relationship between meta cognitive beliefs and executive functions and their components with self-efficacy. The results also showed that the components of theory and control, self-control, self-organization and self-management were able to predict students' self-efficacy. The results also showed that meta cognitive strategies and executive functions in boys predicted self-efficacy more than girls. The results of this study show the positive effect of meta cognitive beliefs and executive functions on self-efficacy of first grade high school students
Machine summary:
جامعه آماري اين پژوهش شامل همۀ دانش آموزان دورة اول متوسطه شهرستان نوکآباد زاهدان در سال تحصيلي ٩٨ –١٣٩٧، به تعداد ٥٠٠ نفر (٢٣٠ دختر و ٢٧٠ پسر) ميباشند که از بين اين افراد، تعداد ٢١٨ نفر (١٠١ دختر و ١١٧ پسر) با استفاده از فرمول کوکران به روش نمونه گيري تصادفي در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به مقياس خودکارآمدي عمومي شرر (SHGSS) پرسشنامه راهبردهاي فراشناختي پينتريچ (PMSQ) و مقياس نارسا کنش وري اجرايي بارکلي ) BDEFS پاسخ دادند.
همچنين نتايج پژوهش نظري، حيدري و ميردريکوند (١٣٩٤) که با هدف بررسي تاثير آموزش راهبردهاي فراشناختي بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه شهرستان نورآباد انجام گرفت ، نشان داد که ميـزان خودکارآمدي و زيرمقياس هاي آن که شامل استعداد، بافت و تلاش در دانـش آمـوزاني کـه تحـت آموزش مهارت هاي فراشناختي قرار داشتند از دانش آموزاني که فاقد اين آموزش ها بودند، بيشتر است .
لوپز و همکاران (٢٠١٨) در پژوهشي باهدف بررسي رابطه بين فراشناخت و خودکارآمدي در دانشجويان مهندسي نشان دادند که ارتباط مثبت و معني داري در سطح ٠/٠١ بين راهبردهاي فراشناختي و خودکارآمدي وجود دارد و نتايج پژوهش پانادرو و همکاران (٢٠١٧) که با هدف بررسي خودارزيابي (يکي از مؤلفه هاي فراشناخت ) بر يادگيري خودتنظيمي و خودکارآمدي بر در يک پژوهش متآناليز انجام گرفت ، بيانگر آن بود که خودارزيابي عامل مهمي در يادگيري خودتنظيمي و خودکارآمدي دانش آموزان است و اندازه اثر براي هر دو متغير بالا بوده است .
همچنين نتايج مربوط به بررسي مؤلفه هاي راهبردهاي فراشناختي و کارکردهاي اجرايي در پيش بيني خودکارآمدي دانش آموزان در گروه پسران و دختران در جدول ٤ ارائه گرديده است .