Abstract:
قبرستان وادی السلام، قدمتی به بلندای تاریخ تمدن بابلی دارد و بابلیها مردگان خود را در این سرزمین دفن میکردند. با وجود مرقد مولی الموحدین و پایان گنجایش حرم مطهّر برای تدفین اموات، این منطقه مورد توجه بیشتر مسلمین و مومنین قرار گرفت. از ابتدای پیدایش وادیالسلام تا کنون، هزاران پیکر شرافت تدفین در آن را پیدا کرده و در آن به امانت گذاشته شده اند. در این مجال، به معرفی مختصری از وادی السلام و مسائل پیرامونی آن مانند ظرفیتها و فرصتها و تهدیدها پرداخته شده و در پایان، به اموری تذکر داده شده است که میباید در برنامه ریزی ها برای وادی السلام مورد توجه قرار بگیرد. در ضمن، به دوره های مختلف تدفین اموات در شهر مولی الموحدین یعنی نجف اشرف و مراحل پیشرفت و توسعه آن شهر نیز اشاره شده است.
تتمتع مقبرة وادی الإسلام بتاریخ عریق یمتد إلی الحضارة البابلیة، وکان البابلیون یدفنون موتاهم فی هذه الأرض. علی الرغم من وجود ضریح مولی الموحدین الإمام علی بن ابی طالب علیه السلام وعدم استیعاب المرقد الطاهر لدفن الأموات فان هذه المنطقة حظیت بالمزید من اهتمام المسلمین والمؤمنین. منذ نشاة وادی السلام وحتی یومنا هذا تم دفن الآلاف من الجثامین فی هذه البقعة الطاهرة.. إلیکم مقدمة موجزة عن وادی الإسلام وقضایاه مثل الفرص والتهدیدات. وفی النهایة، تم الإشارة إلی الأمور التی یجب مراعاتها عند التخطیط لوادی الإسلام. ایضا تطرقنا الی فترات مختلفة دفن الأموات فی ضریح مولی الموحدین یعنی النجف الاشرف ومراحل التنمیة فی هذه المدینة.
The Wādī al-Salām cemetery has a long history of Babylonian civilization and the Babylonians used to bury their dead bodies in there. Despite the existence of the shrine of the Commander of the Faithful (AS), it had not a capacity to bury any dead ones, so that the cemetery had received much more attention of the Muslims and believers. Since the establishment of Wādī al-Salām, thousands of figures have been buried or entrusted in there. In this article, a brief introduction of Wādī al-Salām is given and the relevant issues such as capacities, opportunities, and threats are discussed. Finally, some points are mentioned to be considered in organizing this area. The article also mentions the various periods of the burial of the dead in the city of the Commander of the Faithful (AS), Najaf Ashraf, and the stages of its development.
Machine summary:
تدفين انبيا در نجف گفته میشود حضرت آدم7، روستاهایی اطراف فرات ساخته و ساخته شدن نجف فعلی را نیز در نظر داشته و وقتی از دنیا رفته، حضرت نوح7 ایشان را در محل فعلی، مرقد امیر مؤمنان7 به خاک سپرده است.
در سرزمین میان نجف و حیره، آثار قبرستانی قدیمی هست که حدود هشت کیلومتر با نجف فاصله دارد و امروزه نیز از بقایای آن قبرستان قدیمی، وسایلی که همراه اموات دفن شده، دیده شده است (شمس، 1987م، ص35).
زمین غریّ، هموار و شني است؛ طوريکه به ندرت در آن تپه ماهور یافت میشود و روبهروی آن بیابان وسیعی وجود دارد و سپس به زمینی بالاتر میرسد که همان نجف باشد و امیر مؤمنان7 هر از گاهی به این دشت میآمد و به نماز و عبادت مشغول میشد.
تدفين در صحن مطهر علوی و اطراف آن صحن حرم، مملوّ از قبر است و تدفین در آن، تا حدود سال 1980 میلادی ادامه داشت و پس از آن، دیگر هیچ میّتی در صحن حرم مطهر دفن نشد و با اینکه برخی از اموات از شخصیتهای مهم به شمار ميآمدند، به دليل نبود ظرفیّت و ازدحام زائران، مسئولان امر را بر اتّخاذ این تصمیم مصرّ کرد (آل محبوبه، بیتا، ج1، ص43).
در ارشاد القلوب آمده است که ارواح همه مؤمنان در وادیالسلام گرد هم میآیند (همان) و بخشی از این زمین را حضرت ابراهیم خلیل7 برای تدفین مؤمنان، و بخش دیگر را امیر مؤمنان7 برای تدفین خود خرید (مبارک، بیتا، ص85).