Abstract:
امروزه محیط زیست به طور فزایندهای به مسأله حیاتی و بسیار مهم برای همه اقشار مردم چه در جایگاه مشتری و چه در جایگاه تولیدکننده تبدیل شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه روشی جهت ارزیابی اثرات زیستمحیطی محصول بهداشتی برای شناسایی و توسعه محصول سبز میباشد. این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ISM)) و نوعی رویکرد تصمیمگیری فازی شامل تحلیل توسعهای فازی (EA) و TOPSIS سلسلهمراتبی فازی استفاده میکند. همچنین از خبرگان صنعت لوازم بهداشتی استان قزوین به منظور شناسایی معیارهای مؤثر و کلیدی در ارزیابی اثرات زیستمحیطی، شناسایی و توسعه محصول سبز بهره میبرد. یافتهها نشان میدهد که طرح (2) محصول شوینده عملکرد محیطی بهتری نسبت به طرح (1) در چهار مرحله چرخه عمر دارد. با توجه به نتایج بهدستآمده مدیران شرکتهای تولیدکننده محصولات بهداشتی استان قزوین باید به منظور کاهش اثرات زیستمحیطی محصولات شوینده خود، هفت معیارکلیدی مذکور در پژوهش را در برنامهریزی برای ارزیابی اثرات زیستمحیطی و تولید محصول بهداشتی سبز مد نظر قرار دهند. همچنین با مطالعه بیشتر در انتخاب روش مناسب ارزیابی اثرات زیستمحیطی، محصولات سبز را شناسایی و از ورود محصولات بهداشتی ناسازگار با محیط زیست به بازار جلوگیری نمایند.
Today, the environment has become increasingly crucial issue for all classes of people, both in the customer and what the place manufacturer. The main purpose of this study is to provide a method for evaluating health product environmental impact is to identify and develop green product.This study uses to analyze the data Interpretive Structural Modeling (ISM) Method and a fuzzy decision-making approach includes Fuzzy Extent Analysis (EA) and fuzzy hierarchical TOPSIS. Also, uses experts' industry of sanitary accessories in Qazvin in order to identify effective and key criteria in environmental impact assessment, Identify and development of green product. The results shows that design (2) has cleaning products to better environmental performance than the plan (1) in a four-stage life cycle. According to obtained results managers of accessories products manufacturer of Qazvin in order to reduce the environmental impact of its cleaning products, must consider seven key criteria in this study to planning and assessment the environmental impact and green accessories production. Also, these can with more study selects an appropriate method of assessment the environmental impact of green products and prevents from entering incompatible accessories products with environment to market.