Abstract:
این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل خطاهای انشایی دانشآموزان پایه پنجم شهرستان سنندج در نواحی شهری انجام
شد. از نظر روششناسی,» پژوهش از نوع توصیفی و از نظر رویکرد نیز در زمره پژوهشهای آمیخته (تلفیقی) قرار میگیرد. به منظور
شناسایی و تحلیل خطاهای انشایی دانشآموزان؛ از میان اوراق امتحانی درس انشاء دانشآموزان مناطق شهری شهر سنندج
با لحاظ نمودن سطح برخورداری مدارس (مدارس برخوردار، نیمه برخوردار و محروم) تعداد ۱۰۰ ورقه امتحان انشای دانش
آموزان دوزبانه بهصورت خوشهای تصادفی انتخاب و با استفاده از روش تحلیل محتوا کمی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نتایج
پژوهش نشان میدهد که در نوشتههای دانشآموزان موردمطالعه انواع قابلتوجهی از خطاهای نوشتاری زبانی- نحوی و زبانی
- واژگانی مشاهده میگردد. از نظر نوع خطاها، خطای نحوی دانشآموزان بیش از خطای واژگانی آنان گزارش گردیده است.
از نظر منشا خطاهاء بیشتر خطاهای نحوی و واژگانی دارای منشا درون زبانی هستند. از لحاظ جنسیت دانش آموزان نیز تعداد
خطاهای مشاهده شده در نوشتههای دانشآموزان پسر بیشتر از آثار نوشتاری دانشآموزان دختر میباشد. تهایتا با لحاظ کردن
سطح برخورداری مدارس نتایج نشان میدهد که تعداد خطاهای نحوی و واژگانی دانشآموزان مدارس محروم و نیمه برخوردار در
مقایسه با عملکرد دانشآموزان مدارس برخوردار» به طرز چشمگیری بیشتر گزارش شده است.
Machine summary:
به منظور شناسايي و تحليل خطاهاي انشايي دانشآموزان ، از ميان اوراق امتحاني درس انشاء دانشآموزان مناطق شهري شهر سنندج با لحاظ نمودن سطح برخورداري مدارس )مـدارس برخوردار، نيمه برخوردار و محروم ( تعداد ١٠٠ ورقه امتحان انشاي دانش آموزان دوزبانه به صورت خوشه اي تصادفي انتخاب و با استفاده از روش تحليل محتوا کمي مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت .
علوي مقدم و خيرآبادي )٢٠١٢ ,Alavimoghadam and Khairabadi( در تحليل اشکالات ١٠٠ مورد خطاي نوشتاري دانش آموزان ايراني غيرفارسي زبان نشان دادند که برحسب بسامد رخداد ٣ خطاهاي ساختاري با ٧٢ درصد ميزان وقوع از بيشترين تعداد برخوردار بوده اند.
داروس )٢٠٠٩ ,Darus( با مطالعه ٧٢ انشاء که توسط زبان آموزان مالزيايي به زبان انگليسي نوشته شده است ، نشان داده است که عدم رعايت قوانين دستوري در بروز خطاهاي نوشتاري اين دانش آموزان بسيار مؤثر بوده است .
دان )٢٠٠٧ ,Dan( هم پس از بررسي خطاهاي نوشتاري دانشجويان ترم هشت يکي از دانشگاه هاي گوانگدانگ ٨ نشان مي دهد که خطاهاي بينازباني در نوشتار بيشتر دانشجويان ترم بالاي اين دانشگاه رخ داده است ؛ بنابراين انتقال از زبان مادري )تداخل ( در بروز برخي از خطاها نقش دارد و در مسير يادگيري زبان دوم ، دانستن ساختارهاي پايه دستوري و افزايش دامنه لغات ، کليد دستيابي به هدف است .
Error Analysis of the Written English Essays of Secondary School Students in Malaysia: A Case Study.
Studying the Problems of Arab Students in Writing in Persian: Analyzing Lexical and Syntax Errors.
Journal of Second Language Writing, 24: 83-107.