Abstract:
هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعۀ نیمرخ شخصیتی، صلاحیتهای حرفهای و اثربخشی معلمان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان مریوان صورت گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره اول و دوم متوسطه تحصیلی آموزشوپرورش شهرستان مریوان (دوره اول 310 و دوره دوم 315 نفر معلم) در سال تحصیلی 93-1392 بود؛ که 235 نفر از معلمان با توجه به نسبت طبقه دوره اول و دوم و زن و مرد با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر، سه پرسشنامۀ صلاحیتهای حرفهای معلمان، عامل شخصیت وظیفهشناسی نئو و یک پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی معلمان بود که پرسشنامه اثربخشی معلمان پس از تحلیل عاملی مؤلفههای اصلی آن به 5 دسته تقسیم شدند و نامگذاری مجدد با توجه به زیر مؤلفهها صورت گرفت. جهت بررسی پایایی پرسشنامهها، از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه صلاحیتهای حرفهای 94/0 و عامل شخصیتی وظیفهشناسی 82/0 و اثربخشی معلمان 88/0 محاسبه گردید. نتایج تحلیل خوشهای (کلاستر) نشان داد که معلمان را ازنظر صلاحیت حرفهای و اثربخشی و عامل شخصیتی وظیفهشناسی آنها میتوان به دو گروه تفکیک کرد که تحت عنوان عملکرد شغلی بالا و پایین نامگذاری شد.
Machine summary:
نتايج تحليل خوشه اي (کلاستر) نشان داد که معلمان را ازنظر صلاحيت حرفه اي و اثربخشي و عامل شخصيتي وظيفه شناسي آن ها ميتوان به دو گروه تفکيک کرد که تحت عنوان عملکرد شغلي بالا و پايين نام گذاري شد.
يافته هاي پژوهش ١- آيا نيمرخ هاي معلمان براساس مؤلفه هاي صلاحيت هاي حرفه اي، شخصيت وظيفه شناس و اثربخشي آن ها متفاوت است ؟ تحليل واريانس چندمتغيره (MANOVA) انجام شده بر روي گروه هاي مختلف در هنگام اجراي تحليل خوشه اي دوگروهي، سه گروهي و حالت چهار گروهي و پنج گروهي نشان داد که طبقه بندي دانش آموزان به گروه هاي دوگانه بالاترين درجه معنيداري را داشته است و بنابراين از اين حالت براي خوشه بندي استفاده شد.
جدول (٢): ميانگين و انحراف معيار نمرات متغيرهاي پژوهش معلمان خوشه يک و دو (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج حاصل دو خوشه عملکرد شغلي پايين و بالا پيدا شد که اين دو خوشه در شکل ١ به صورت نيمرخ هاي ميانگين مؤلفه هاي صلاحيت هاي حرفه اي، اثربخشي و شخصيت وظيفه شناس در خوشه يک و دو نشان داده شده است .
همان گونه که در اين شکل مشاهده ميشود دو نمودار خطي ترسيم شده است که ميانگين هاي افراد خوشه يک و دو در خصوص مؤلفه هاي صلاحيت هاي حرفه اي، اثربخشي و شخصيت وظيفه شناسي معلمان با دو نوع خط نشان داده شده است .
Competency disparity between pre-service teacher education and in-service teaching requirements in Taiwan, International Journal of Educational Development,Vol. 28, Issue1.
Assessing the interpersonal competence of beginning teachers: The quality of the judgement process, International Journal of Educational Research, 43(1-2): 89-102.