Abstract:
هدف پژوهش حاضر، رابطه بین خودنظم جویی تحصیلی و هوش هیجانی با و باورهای غیرمنطقی در
دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی بود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی، از نظر ماهیت توصیفی
و از نظر روش همبستگی میباشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع
ابتدایی منطقه ٤ مشهد که ٧٠٠ نفر می باشد. حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه
نمونه گیری تصادفی و جدول مورگان تعداد ٢٥٠ نفر انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه خودنظم
(بخشی تحصیلی، پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (١٩٨٠) و پرسشنامه تفکرات غیرمنطقی الیس (١٩٧١
بر روی گروه نمونه اجرا شد. در این پژوهش تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام
می گیرد. در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده می شود و در آمار
استنباطی از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین خودنظم جویی
تحصیلی کل با باورهای غیرمنطقی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین هوش هیجانی کل با
باورهای غیرمنطقی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که بین باورهای
غیرمنطقی با خودنظم دهی تحصیلی کل و هوش هیجانی کل و رابطه معناداری وجود دارد و مدل معنادار
خواهد بود.
Machine summary:
خودنظم جويي تحصيلي ، هوش هيجاني، باورهاي غيرمنطقي مقدمه در پنجمين راهنماي تشخيصي و آماري اختلالهاي رواني ١ اختلال يادگيري ويژه تغيير نام داده است و اختلال خواندن، نوشتن و رياضي که هر يک قبلا يک اختلال مستقل و مجزا محسوب ميشدند، اکنون به- عنوان يک مشخصکننده در اختلال يادگيري ويژه گنجاده شده است؛ بر مبناي آن، اختلال يادگيري ، اختلالي عصبي رشدي با منشأ زيستي که موجب نابهنجاريهايي در سطح شناختي ميشود (رحمتي ، ١٣٩٧).
روح الامين و خادمي (١٣٩٠) در پژوهش خود نشان دادند که بين هوش هيجاني و تفکر غي منطقي رابطه معناداري به دست آمد.
دانش و همکاران (١٣٩١) در پژوهش خود نشان دادند که بين هوش هيجاني و باورهاي غيرمنطقي رابطه معناداري وجود دارد.
از طرفي عوامل بسياري احتمالا ميتواند بر باورهاي غيرمنطقي مؤثر باشد، خودنظم جويي تحصيلي و هوش هيجاني ميباشد مطمئنا دانشآموزاني که بيانگيزه هستند و تفکرات منفي دارند، مشکلات بيشتري در رسيدن به توان خود نسبت به سايرين دارند.
با توجه به مطالبي که ارائه شده، در اين پژوهش به تعيين رابطه بين خودنظم جويي تحصيلي و هوش هيجاني با باورهاي غيرمنطقي در دانشآموزان پايه دهم تحصيلي پرداخته ميشود.
بحث و نتيجهگيري هدف از پژوهش حاضر، رابطه بين خودنظم جويي تحصيلي و هوش هيجاني با و باورهاي غيرمنطقي در دانشآموزان داراي اختلال يادگيري رياضي بود.
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که بين باورهاي غيرمنطقي با خودنظمدهي تحصيلي کل و هوش هيجاني کل و رابطه معناداري وجود دارد و مدل معنادار خواهد بود.