Abstract:
زمینه: جراحی زیبایی بینی از جمله متداولترین و پرطرفدارترین اعمال جراحی در جهان به ویژه ایران است. مؤلفههای روانشناختی در تقاضای عمل جراحی زیبایی و همچنین در پیش آگهی و رضایت پس از عمل نقش مؤثری دارد. روانشناسی جراحی زیبایی آنطور که باید مورد توجه و مطالعه واقع نشده و عمدۀ مطالعات نیز به بررسی گزارشهای بالینی یا متغیرهای محدودی مانند رضایت فردی از عمل جراحی مربوط هستند که نیاز به پژوهش در این زمینه را برجسته میسازد. هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی عمل جراحی زیبایی بینی بر دو مؤلفۀ مهم روانشناختی شامل رواندرستی روانشناختی وکیفیت زندگی انجام گرفته است. روش: پژوهش کاربردی و از نوع شبهآزمایشی است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای رواندرستی روانشناختی (ریف، 1989) و کیفیت زندگی (نجات، 1387) بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی متقاضیان عمل جراحی زیبایی بینی سال 96 کلینیکهای خصوصی زیبایی شهر تهران بود که از میان آنها 20 نفر به شیوۀ نمونهگیری در دسترس و 20 نفر نیز از افراد غیرمتقاضی به عنوان گروه گواه انتخاب شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیره و آزمون t نشان داد که عمل جراحی بینی بر رواندرستی روانشناختی و مؤلفههای آن شامل پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی تأثیری ندارد. همچنین کیفیت زندگی و مؤلفههای آن شامل جسمانی، روانشناختی، روابط اجتماعی و محیطی در گروه آزمایش پس از جراحی زیبایی بینی به طور معناداری تغییر نکرد. نتیجهگیری: ممکن است عمل جراحی در واقعیت با انتظارهای متقاضیان مطابقت نداشته باشد و در نتیجه تأثیری بر رواندرستی روانشناختی و کیفیت زندگی ندارد. در نتیجه بررسی روانشناختی افراد متقاضی پیش از عمل جراحی زیبایی بینی در ارتباط با مؤلفههای رواندرستی روانشناختی و کیفیت زندگی میتواند مفید واقع شود.
Background: Cosmetic nose surgery is one of the most popular surgeries around the world, especially in Iran. Psychological elements paly some effective roles on applications for cosmetic surgery and also on the applicantschr('39') precognition and satisfaction with surgery. The psychology of cosmetic surgery has not been studied as it should be, and most of studies have focused on clinical reports or limited variables such as personal satisfaction with surgery, which highlights the need for research in this area. Aims: The purpose of this study was to determine the effectiveness of cosmetic nose surgery on two important psychological elements: psychological well-being, and quality of life. Method: This is an applied and quasi-experimental research. Measuring tools are the questionnaires of Ryffchr('39')s (1989) psychological well-being and quality of life (Nejat, 2008). Statistical population included all the applicants of cosmetic nose surgery at the private cosmetic clinics in Tehran in 2017, from whom 20 individuals were selected by convenience sampling and 20 individuals were selected from non-applicants as the control group. Results: The results of multivariable covariance analysis and t-test showed that nose surgery did not affect individualschr('39') psychological well-being and its elements including self-acceptance, positive relationships with others, autonomy, mastery of the environment, purposeful life, and individual growth. Moreover, quality of life and its elements, namely physical, psychological, environmental and social relations in the experimental group after cosmetic nose surgery didn’t change significantly. Conclusions: Maybe, cosmetic surgery actually doesn’t meet applicants’ expectations, and accordingly it has no effect on psychological well-being and quality of life. Therefore, psychological evaluation of applicants before cosmetic surgery in terms of psychological well-being and quality of life can be useful.