Abstract:
علیرغم تاثیرات گسترده فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی بهخصوص در حوزههای تجاری و اقتصادی، بهعلت جدید بودن این حوزه تاکنون چارچوب سیستماتیک برای تبیین شبکة ارزش در فضای مجازی ارائه نشده است. در این مطالعه با هدف ارائه چارچوبی جهت تبیین شبکة ارزش خدمات در فضای مجازی، ضمن مرور سیستماتیک مطالعات پیشین و تحلیل آنها بهروش تحلیل چارچوب، بازیگران شبکة ارزش در خدمات فضای مجازی شناسایی شدند. برای اینمنظور، با رویکرد تفسیری ونمانن پس از سه مرحله بازخوانی کلنگر، انتخابی و تفصیلی، درونمایههای اصلی استخراج شدند. این درونمایهها بهعنوان مؤلفههای شبکة ارزش خدمات فضای مجازی معرفی و براساس آنها چارچوب اولیه ارائه شد. سپس بهکمک روش دلفی، معیارها و پیشرانهای اصلی جهت ارائه چارچوب نهایی شناسایی گردیدند. درادامه مجدداً با بهکارگیری روش دلفی، جایگاه مؤلفهها در چارچوب نهایی مشخص گردید. در این مطالعه، تلاش شد با بهرهگیری از رویکرد تلفیقی، محدودیتهای موجود در روششناسیهای مطالعات پیشین تاحد ممکن برطرف شود و چارچوب پیشنهادی، نگاهی فرآیندی و یکپارچه را جهت سیاستگذاری در حوزه فضای مجازی با هدف حمایت از کسب و کارهای خدمت محور برای سیاستگذاران فراهم نماید.
Machine summary:
به اين منظور، با رويکرد تفسيري ون مانن ، پس از سه مرحله بازخواني کل نگر، انتخابي و تفصيلي ، درون مايه هاي اصلي استخراج شد و به عنوان مؤلفه هاي شبکۀ ارزش خدمات فضاي مجازي معرفي و براساس آن ها چارچوب اوليه ارائه شد.
درادامه ،نويسندگان ،مجددابابه کارگيري روش دلفي ، جايگاه مؤلفه ها را در چارچوب نهايي مشخص کردند در اين مطالعه ، تلاش شده است با بهره گيري از رويکردتلفيقي ،محدوديت هاي موجوددرروش شناسي هاي مطالعات پيشين تاحدممکن برطرف شود و چارچوب پيشنهادي ، نگاهي فرايندي و يک پارچه را براي سياست گذاري در حوزة فضاي مجازي و حمايت سياست گذاران ازکسب وکارهاي خدمت محورفراهم کند.
به همين دليل ، استفاده از مفهوم شبکۀ ارزش به طور فزاينده اي رو به گسترش است و در بسياري از مطالعات در بخش ها و صنايعي مانند موبايل )-Peppard and Ryland ;٢٠٠٩ ,Funk ٢٠٠٦ ,er(، مخابرات )٢٠١٥ ,Yang ;٢٠٠٣ ,Shoulian, Li and Jianglei(، بازي هاي رايانه اي )٢٠١٧ ,Poon and Chan(، تلويزيون )٢٠١٠ ,Evens(، تبليغات )Pousttchi ٢٠١٤ ,.
ارائۀ چارچوب اوليه با رويکرد تحليل چارچوب هدف نخست مطالعه ارائۀ چارچوب اوليۀ شبکۀ ارزش خدمات در فضاي مجازي است که مراحل تحقق آن عبارت اند از: گردآوري نظام مند مقالات ، تجزيه وتحليل داده ها با استفاده از تحليل چارچوب ، شناسايي درون مايه ها و روابط بين آن ها.
به اين منظور، درون مايه هاي شناسايي شده به عنوان مجموعه اي از موجوديت هايي تعريف شدند که در شبکۀ ارزش خدمات در فضاي مجازي ايجاد ارزش مي کنند.