Abstract:
قرآن کریم که سراسر نور و هدایت است در ابعاد مختلف زندگی بشر، هادی و راهنماست. در این مقاله یکی از سورههای قرآن کریم انتخاب گردیده و با محور قرار دادن سوره مبارکه احزاب با بررسی یکی از موضوعات این سوره به موضوع جریان شناسی پرداخته شده است. در این سوره مباحثی مانند «ظهار، پسرخواندگی، اولو الارحام، جنگ احزاب(خندق)، اهل کتاب(یهودیان بنی نضیر و...)، اطاعت نکردن از کفار و منافقین، ازدواج، طلاق، حجاب، اجازه گرفتن هنگام ورود به منزل، جریان افک، عرضه امانت الهی بر انسان و...» بیان شده است ولی در این نوشتار با تمرکز بر جریان جنگ احزاب(خندق) صرفاً به موضوع «جریان شناسی» پرداخته میشود. روش جمعآوری مطالب در این گفتار به صورت روش کتابخانهای و با استفاده از نرم افزارهای تفسیری و حدیثی و استفاده از سایتهای مختلف قرآنی میباشد.
The Holy Quran, which is full of light and guidance, is guidance in various aspects of human life. In this article, one of the surahs of the Holy Quran has been selected and by investigating one of the topics of this surah, the issue of rheology has been investigated by focusing on the surah of the Holy Quran. In this surah, topics such as "Zahar, adopted son, Ulu al-Arham, war of the parties (Khandagh), Ahle Ketab (Jews of Bani Nazir, etc.), disobedience to infidels and hypocrites, marriage, divorce, hejab, getting permission when entering the house, the trend of Afak, the offering of divine trust to human beings, etc." has been stated. But in this article, focusing on the war between the parties (Khandagh), only the subject of "rheology" is investigated. The method of collecting materials in this discourse is library method and using interpretive and hadith software and using different Quranic sites.
Machine summary:
آري هدف جريان کفر براندازي کامل نظام اسـلامي بود که بر پايه مکتب توحيد و يکتاپرستي بنا شده بـود، نيروهـاي شـيطان عـزم خـود را براي موفقيت در اين کار کاملا جزم کرده و با بسيج نيروهاي خود اعم از کفار و مشرکين مکه و خصوصا قبيله قريش و هم پيمانانشان از يک طرف و از طرف ديگر اتحاد قبيلـه اي از يهوديان اطراف مدينه يعني بني نضير و بني قريظه و با کمک جريان نفاق و منـافقين که در ميان صفوف مسلمين نفوذ کرده بودند قصد داشتند که کار اسلام و دين توحيدي نوپا را يکسره سازند.
زمان سنجي و استفاده از زمان بعد از جنگ احزاب نيز توسط پيامبر اکرم (ص ) انجام گرفت بدين صورت که بلافاصله بعد از پراکنده شدن سپاه دشـمن و بعـد از اينکـه اطمينان حاصل گرديد که احزاب برگشته اند بدون فوت وقت و بدون تأخير و درنگ فـورا ٩٤/ فصلنامه مطالعات قرآني، سال دوازدهم ، شماره ٤٦، تابستان ١٤٠٠ دستور جنگ با يهوديان فتنه گر و عهدشکن را دادند و در اين فرصت خطر بالقوه آن ها را سريعا از مسلمين در آن مقطع از زمان دفع فرمودند و ايـن خـود درسـي ديگـر اسـت از حضرت ختمي مرتبت (ص ) که خداوند در شأن ايشان ميفرمايد: ﴿لقدکانلکم فيرسول الله اسوةحسنة ...