Abstract:
در دنیای پسانوگرا موارد ساختگی بسیاری میتوان یافت که باعث شکلگیری ذهنیتها میشوند تا مفاهیمی را با مقاصد تعصبی نهادینه نمایند. رمانهای پیکان زمان (1991) و کشتزارهای لندن (1989) اثر مارتین امیس لایههای تفسیری بسیاری از جمله مطالعات تاریخی دارند که میتوان مطالعات علمی را از آنها حاصل نمود. بنا بر نظرکثیری از منتقدین از جمله تامس مالن 3 و ویل سلف 4، مارتین امیس ادیبی متعهد است که با حدود نیم قرن وقف نمودن عمرش در حوزه ی ادبیات، روح زمانهاش تلقی میشود. روند زندگی شخصیتهای داستان در نهایت پس از طی نمودن چرخه ی اجتماعی، فرهنگی و تاریخی بنا بر نظریههای فیلسوفانی از جمله ژان فرانسوا لیوتار5 و میشل فوکو6 آفرینش میگردد یا به حالت نخستین خود باز میگردد و بازآفرینی صورت میگیرد. مبحث پاکسازی یا " انیلینگ "7 روشی در علم فلزکاری یا متالورژی میباشد که از آن میتوان برای درک بهتر جنبههای تفسیری برای همانندانگاری رمان بهره برد. همنوایی یا "رزونانس" 8 بر اساس نظریه پردازان علوم اجتماعی از جمله لی منگ 9 در دنیای امروزی و عصر ارتباطات بیشتر از گذشته رخ میدهد. این پژوهش، چگونگی تاریخ در دو رمان برگزیده ی مارتین امیس را بررسی مینماید که آیا تاریخ از منظر این نویسنده پویا است یا ایستا و چنانچه پویاست چگونه این امر صورت میگیرد. روند هنجار سازی 10 با موارد تاریخی همنوا میگردد تا آنها را نقض یا تقویت نماید.
IntroductionMartin Amis’s novels, Time’s Arrow (1991), and London Fields (1989) have many layers of interpretations including historical study by which scientific study may be distilled. Annealing, as a method in metallurgy science, can be taken into consideration for understanding one of the aspects of the novels’ interpretation. The trend of life after passing the social, cultural and historical circulations based on Jean Francois Lyotard and Michel Foucault and their notions of knowledge, power and time is taken back to its original condition and culminates in recreation.Background StudiesSacido about Martin Amis’s works writes that he condensed the spirit of the times while looking back to authors of the canonical tradition in the form of inter-textual games (235). Johnson mentions that we can describe the mysteries of love as the result of strong annealing process while under the influence of some patterns can trigger high energy states (3).MethodologyThis paper is an attempt to reveal Martin Amis’s selected novels as the process of a dynamic trend by which the original condition is recreated as a result of being stuck in the social circulation. The character circulates in the process of society and achieves new acquired being.ConclusionThe main characters of the both novels have a return from death to life or form the synthesized identity to the original identity through the process of annealing as a result of resonance.
Machine summary:
com 3- Thomas Mallon 4 - Will Self 5- Jean Francois Lyotard 6- Michel Foucault 7- Annealing 8- Resonance 9- Lei Meng 10- Normalizing مارتين اميس يکي از روشنفکران حوزه ادبيات به شمار مي رود که از طريق ادبيات انديشه ورزي مي نمايد بدين معنا که به دليل سبک خاص نگارش ، شخصيت هاي آثار وي از طريق ذهنيت هاي جهاني ايجاد شده پس از چند دهه دچار دگرگوني شوند.
Recreation of Identity in History: Static and Dynamic History in Martin Amis’ Time’s Arrow and London Fields Mehdi Nezami1, Farid Parvaneh2 Abstract: Introduction: The Postmodern world contains lots of synthesized issues by which mentalities are recreated in social circulations to difuse some concepts for some prejudicial purposes as Foucault implies in his theory of Knowledge/Power.
The trend of life whether forward and toward future or backward and toward past after passing the social, cultural, and historical circulations based on Jean Francois Lyotard and Michel Foucault and their notions of knowledge, pow er, and time are taken back to its original condition and culminates in recreation.
The reversed chronological order of the novel contributes to the annealing process by which the recreation of haunted history and cultural memory is achieved, so that, the original manner of the circumstance is obtained.
This paper is an attempt to reveal Martin Amis’s selected novels as the process of a dynamic trend by which the original condition is recreated as a result of being stuck in the social circulation.