Abstract:
معناشناسی قرآن، تفسیر موضوعی روشمندی است که اگر منطبق بر مبانی قرآنی صورت بگیرد، قادر است معنای الفاظ را در جهان بینی خالق هستی به بشر عرضه دارد و فرهنگ الهی را تبیین نماید. اما پیش از هر اقدامی باید مراد از «معنی» در معناشناسی قرآن معلوم گردد.در این پژوهش، به منظور دست یافتن به تعریفی پدیدارشناسی از «معنی» در معناشناسی قرآن، به بررسی تعریف معنی، مفهوم، مصداق، معناشناسی و کاربردشناسی پرداخته شده است. همچنین با توجه به تأثیر کاربردشناسی در تعریف «معنی» مدنظر، ویژگیهای مؤثر متکلم و مخاطب قرآن در تعریف «معنی»، مشخص گردیده است. علاوه بر این، تحلیلی از پارهای نظریات اندیشمندان مسلمان در باب معنایی که لفظ بر آن تعلق می گیرد، و در تعیین معنای «معنی» و در نهایت گزینش روش مناسب، اثرگذار است، ارائه گشته و با بهره گیری از «اصل بدن مندی» در نقد نظریه «روح معنا»، مجازی بودن تعلق لفظ بر معانی عوالم علوی، اثبات و قابلیت مکاتب معناشناسی در بررسی معانی قرآنی نشان داده شده است.در پایان، با ارائه خصوصیاتی که «معنی» در معناشناسی قرآن باید دارا باشد، برتری مکتب شناختی در تحلیل مفردات قرآنی به اثبات رسیده و با توجه به تعریف «معنی» در این مکتب، برخی ویژگیهای دیگر معنی قرآنی، بیان گردیده است.
The semantics of the Qur'an is a methodical thematic interpretation that if performed in accordance with Qur'anic principles, is able to present the meaning of words in the worldview of Creator of the universe to human beings and explain the divine culture. For this purpose, the desire of meaning should be clear in the semantics of the Qur'an, before any action. In this research, in order to show a phenomenological definition of "meaning" in the semantics of the Qur'an, the definition of meaning, concept, applicability, semantics and pragmatics has been studied. Also, according to the effect of pragmatics in defining of intended "meaning", the effective characteristics of the Orator and the addressee of the Qur'an in defining "meaning" have been specified. In addition, an analysis of some of the theories of Muslim scholars on the type of meaning on which the word is assigned, and affect in determining the meaning of "meaning" and finally selecting the appropriate method, is presented and by using the "principle of embodied" in the critique of the theory of "essence of meaning", has been proved the word using for meanings of the transcendent worlds is metaphorical, and shown the capability of semantics schools in studying Qur'anic meanings.At the end, by illustrating the characteristics that "meaning" should have in the semantics of the Qur'an, the superiority of Cognitive school has been proven in analyzing Qur'anic vocabulary, and according to the definition of "meaning" in this school, some other features of Qur'anic meaning have been expressed.