Abstract:
امروزه موضوع کیفیت خدمات عامل مهمی برای رشد، موفقیت و ماندگاری سازمانها شده است و با توجه به عدم کارایی روشهای سنتی و متداول سنجش کیفیت خدمات، در این پژوهش به بررسی ابعاد کیفیت خدمات حسابداری مدیریت از دیدگاه مدیران درون سازمانی پرداخته میشود.پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش و ماهیت توصیفی-پیمایشی، و از نظر روش گردآوری دادهها از از نوع پرسشنامهای میباشد. نمونه آماری این پژوهش شامل 109 نفر از مدیران واحد حسابداری مدیریت و 109 نفر از مدیران ارشد شرکتهای تولیدی فعال در بورس میباشد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات انتظارات مدیران واحد حسابداری مدیریت و مدیران ارشد برای تمامی ابعاد شناسایی شده کیفیت خدمات بیشتر از مشاهدات آنان بوده است. ازسویی، ابعاد کیفیت خدمات (SQ) و عملکرد خدمات (SP) بر اساس دیدگاه مدیران واحد حسابداری مدیریت و مدیران ارشد عبارت است از: ظاهر، پاسخگویی، قابلیت اطمینان، تضمین و همدلی. همچنین، ابعاد عملکرد خدمات ارزیابی بهتری از کیفیت خدمات حسابداری مدیریت ارائه میدهند.
Today, the issue of service quality has become an important factor for the growth, success and sustainability of organizations and due to the inefficiency of traditional and common methods of measuring service quality, this study examines the dimensions of quality management accounting services from the perspective of internal managers. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method and nature, and is a questionnaire in terms of data collection method. The statistical sample of this research includes 109 managers of the management accounting unit and 109 senior managers of manufacturing companies active in the stock market. The results showed that the average scores of expectations of managers of management accounting unit and senior managers for all identified dimensions of service quality were higher than their observations. On the other hand, the dimensions of service quality (SQ) and service performance (SP) according to the views of management accounting unit managers and senior managers are: appearance, accountability, reliability, assurance and empathy. Also, service performance dimensions provide a better assessment of the quality of management accounting services.