Abstract:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبکهای تفکر و خود بالندگی با شایستگی مدیران آموزشی در
مدارس ابتدایی هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه الگوهای فرزند پروری و سازگاری اجتماعی در
مدارس ابتدایی غیردولتی مجتمع مسکونی پارس جم است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش
توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل ٥١٩ نفر از دانشآموزان مدارس ابتدایی غیردولتی
مجتمع مسکونی پارس جم میباشد. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تعیین نمونه
مورد نظر استفاده گردید که بر اساس جدول مورگان ٢٢١ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار
پژوهش در این تحقیق شامل دو پرسشنامه استاندارد سبکهای فرزند پروری بامریند ( ١٩٧٢ ) و پرسشنامه
استاندارد سازگاری اجتماعی بل ( ١٩٦١ ) میباشد. روایی پرسشنامه ها بر مبنای دیدگاه خبرگان و پایایی آن
نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و به ترتیب 789.0 و896.0 مورد ارزیابی و
محاسبه گردید که بیانگر پایایی مطلوب پرسشنامه تحقیق میباشد. به منظور تجزیهوتحلیل فرضیه های
تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین الگوهای
فرزندپروری و سازگاری اجتماعی در مدارس ابتدایی غیردولتی مجتمع مسکونی پارس جم رابطه مثبت و
معناداری وجود داردهمچنین نتایج پژوهش نشان داد شیوه آزادگذاری مطلق والدین با سازگاری اجتماعی
دانش آموزان همبستگی ضعیفی وجود دارد اما این میباشد. بین شیوه استبدادی والدین با سازگاری
اجتماعی دانشآموزان رابطه منفی وجود دارد و بین شیوه اقتدار منطقی والدین با سازگاری اجتماعی در
مدارس ابتدایی غیردولتی مجتمع مسکونی پارس جم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد
Machine summary:
نتايج حاصل از پژوهش نشان داد بين الگوهاي فرزندپروري و سازگاري اجتماعي در مدارس ابتدايي غيردولتي مجتمع مسکوني پارس جم رابطه مثبت و معناداري وجود داردهمچنين نتايج پژوهش نشان داد شيوه آزادگذاري مطلق والدين با سازگاري اجتماعي دانش آموزان همبستگي ضعيفي وجود دارد اما اين ميباشد.
٣- فرضيه هاي تحقيق ١-٣- فرضيه اصلي بين الگوهاي فرزندپروري والدين با سازگاري اجتماعي در مدارس ابتدايي غيردولتي مجتمع مسکوني پارس جم رابطه معناداري وجود دارد.
٤- روش تحقيق هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه بين الگوهاي فرزندپروري والدين با سازگاري اجتماعي در مدارس ابتدايي غيردولتي مجتمع مسکوني پارس جم ميباشد؛ بر اين اساس پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردي و از نظر شيوه گردآوري اطلاعات تحقيق توصيفي از نوع همبستگي است .
٣-٥- آزمون فرضيه ويژه دوم بين شيوه استبدادي والدين با سازگاري اجتماعي در مدارس ابتدايي غيردولتي مجتمع مسکوني پارس جم رابطه معناداري وجود دارد.
٤-٥- آزمون فرضيه ويژه سوم بين شيوه اقتدار منطقي والدين با سازگاري اجتماعي در مدارس ابتدايي غيردولتي مجتمع مسکوني پارس جم رابطه معناداري وجود دارد.
نتايج به دست آمده از فرضيه اول پژوهش نشان داد که بين شيوه آزادگذاري مطلق والدين با سازگاري اجتماعي در مدارس ابتدايي غيردولتي مجتمع مسکوني پارس جم رابطه مثبت و معناداري وجود دارد اما اين همبستگي قوي نيست .
نتايج بدست آمده از فرضيه سوم پژوهش نشان داد بين شيوه اقتدار منطقي والدين با سازگاري اجتماعي در مدارس ابتدايي غيردولتي مجتمع مسکوني پارس جم رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
A review of the relationship among parenting practices, parenting style, and adolescent school achievement.