Abstract:
زیارت اهلبیت(ع) در طول تاریخ از مهمترین مسائل پیش روی مسلمانان به خصوص امامیه بوده و مسائل مربوط به آن نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است؛ از آن جمله غسل زیارت است که مشروعیت آن همواره مورد سؤال و بحث بوده است. از مجموع دلایل اثبات مشروعیت غسل زیارت، إجزای آن از وضو از دیدگاه بعضی از فقهاست. با توجه به اختلافی بودن مشروعیت این غسل بین فقها و عدم تأیید مشروعیت آن از دیدگاه مشهور فقهای معاصر، در نوشته حاضر به روش تحلیلی ـ اجتهادی از منابع کتابخانهای مسئله بررسی شده است. نگارندگان با قرار دادن روایت جامعه کبیره در بین ادله اثبات مشروعیت و همچنین لحاظ ارتکاز متشرعین و تأیید آن با برخی روایات، در نهایت دیدگاه مشروعیت غسل زیارت را ترجیح دادهاند.
Throughout history, making a pilgrimage to the shrines of Ahl al-Bayt (AS) has been one of the most important issues for Muslims, especially for the Imamiyyah ones. Here, the relevant issues are of great importance as well. One of them is the ghusl for pilgrimage, the legitimacy of which has always been questioned. For some jurists, one of the reasons for proving the legitimacy of the ghusl for pilgrimage is its difference from ablution. Due to the different views of jurists about the legitimacy of the ghusl for pilgrimage and lack of confirmation of its legitimacy by well-known contemporary jurists, this analytical-ijtihad-based article discusses the issue by referring to library sources. Placing the narration of al-Jamiʿa al-Kabira among the proofs of the legitimacy of the ghusl for pilgrimage, and based on some narrations and legislators’ views, this study found the ghusl for pilgrimage legitimate.