Abstract:
در محیط ناآرام و متلاطم کسب و کار امروز ، شرکت ها بیش از بیش نیازمند همکاری با یکدیگر هستند. همرقابتی استراتژی همکاری بین رقبای یک صنعت است. همرقابتی یک نو واژهای است که برای توصیف رقابت همکارانه پیشنهاد شده است. درحقیقت باید اذعان داشت که، همرقابتی، در قیاس با سایر همکاریها، مناسبتر و ایدهآلتر به شمار میرود که باعث بهبود محصولات و خدمات شده و بقای شرکتها و سازمانها را بهتر تضمین میکند. در چند دههی اخیر استراتژی همرقابتی با اقبال فراوانی در میان شرکتها رو بهرو شده است و پژوهشهای این حوزه نیز روند رو به رشدی داشته است. این پژوهش، با هدف بررسی تاثیر استراتژی همرقابتی بر عملکرد نوآوری، با میانجیگری ظرفیت جذب دانش و تسهیم دانش انجام شد. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از لحاظ جمعآوری اطلاعات توصیفی پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای فعال در صنعت IT در استان تهران و قم میباشد و دادهها از 184 نفر از مدیران عامل شرکتهای این حوزه با روش نمونهگیری تصادفی ساده جمع آوری شده است. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامهی ترکیبی از چند پرسشنامهی استاندارد است، که روایی آن بر اساس روایی همگرا و روایی تشخیصی و پایایی آن از طریق پایایی سازه مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS23 و AMOS22 تجزیه و تحلیل شد. پس از تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار، تمامی فرضیات مطرح شده در پژوهش پذیرفته شدند.
Abstract: In today's uncertain business environment, companies increasingly need to work together. Coopetition is a cooperation strategy between competitors in an industry. Coopetition is a neologism that proposed to describe collaborative competition. In fact, it must be acknowledged that competition is more appropriate and ideal than other partnerships that improve products and services and better ensure the survival of companies and organizations. In recent decades the coopetitive strategy has been very popular among companies and research in this area has been growing. The purpose of this study is to investigate the impact of coopetitive strategy on innovation performance, by mediating role of knowledge absorptive capacity and knowledge sharing. This study, is an applied research in terms of purpose, a descriptive survey in terms of data gathering and a correlational study considering relations between variables. The study population consists of the operating companies in IT industry in Tehran and Qom province and data were collected from 184 CEOs in this industry by using simple random sampling. The data collection tool was a combination of several standard questionnaires that validity was measured by Discriminant Validity and its reliability measured by Composite Reliability. The obtained data were analyzed using structural equation modeling and SPSS23 and AMOS22. After analyzing the data via software, all hypotheses were accepted.
Machine summary:
بررسي نقش استراتژي هم رقابتي در عملکرد نوآوري شرکت هاي حوزه ي IT با ملاحظه ي ميانجيگري ظرفيت جذب و تسهيم دانش مينو صاحب الداري ١ نوع مقاله : ترويجي تاريخ ارسال :٩٩/٠٢/٢١ تاريخ پذيرش :٩٩/٠٦/٣٠ چکيده در محيط ناآرام و متلاطم کسب و کار امروز ، شرکت ها بيش از بيش نيازمند همکاري با يکديگر هستند.
همکاري شرکت ها با يکديگر، باعث دسترسي آنها به منابع مکمل و کمياب ميشود و رقابت باعث تحريک جست وجوها، براي ايجاد مزيت جديد از ترکيب منابع ، مهارت ها و فرايندها ميشود؛ بنابراين ، بسياري از تحقيقات مفهومي در هم رقابتي نشان دهنده سودمند بودن نتايج يا پيامدهاي آن است (٢٠١١ ,Gnyawali and Park).
اين پژوهش در نظر دارد تا به بررسي تأثير استراتژي هم رقابتي بر عملکرد نوآوري با نقش ميانجي ظرفيت جذب و تسهيم دانش بپردازد.
در اين پژوهش ، هم رقابتي به عنوان متغير پيش بين (مستقل ) و عملکرد نوآوري به عنوان متغيرهاي ملاک (وابسته ) و ظرفيت جذب دانش و تسهيم دانش به عنوان متغيرهاي ميانجي مورد مطالعه قرار گرفته اند.
در اين پژوهش به بررسي تأثير استراتژي هم رقابتي بر عملکرد نوآوري با ميانجيگري ظرفيت جذب دانش و تسهيم دانش پرداخته شد.
/ 266 نتايج همچنين با پژوهش سلطاني و همکاران (١٣٩٦) که نشان دادند همکاري در صنعت و استراتژي هم رقابتي بر عملکرد نوآوري تأثير دارد، همخواني دارد.
نتايج همچنين نقش ميانجي ظرفيت جذب دانش و تسهيم دانش در رابطه بين هم رقابتي و عملکرد نوآوري را تأييد کرده است .