Abstract:
هدف از این مطالعه بررسی واکنش کتابخانههای دانشگاهی در طول پاندمی کوید-۱۹ و تعیین شیوههای کاری، الگوهای خدماتی، استراتژیهای کاربردی و نقش ایفا شده آنها بود. این مطالعه یک بررسی متن پژوهانه است که به روش تحلیل محتوا انجام پذیرفت. تعداد 25 مقاله در حوزه کتابخانههای دانشگاهی در دوران پاندمی کوید-19 از میان مقالههای منتشر شده در مجلات معتبر علمی بازیابی شده در پایگاههای اطلاعاتی مختلف به روش تصادفی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که اکثر کتابخانههای دانشگاهی در کشورهای مختلف بهصورت فیزیکی برای کاربران در هنگام شیوع این بیماری همهگیر بسته شدهبودند اما به آنها خدمت رسانی میشد. در این دوران اکثرکتابخانهها صفحات وب خود را نوسازی کردند، منابع جدیدی را تخصیص دادند، و طرحهای آنلاین قوی را برنامهریزی کردند. پورتال دانشگاه و دیگر ابزارهای رسانههای اجتماعی در طول این بیماری همهگیر از ابزارهای ارتباطی کم استفاده بودند. کارکنان کتابخانه دورکاری میکردند و به دلیل ارتباط شبانهروزی در طول هفته و بدون هیچ سیاست کاری رسمی برای پرداختن به روالهای کاری جدید، احساس مسئولیت بیش از حد داشتند.کتابداران دانشگاهی احساس میکردند که شکاف دیجیتالی، نداشتن مهارت سواد دیجیتالی و سرعت پایین اینترنت مهمترین موانع انتقال آنها از حالت فیزیکی به حالت آنلاین و استفاده کمتر از منابع آنلاین کتابخانه و پورتالهای وب است. این مطالعه همچنین توصیههایی را برای بهبود نقش کتابخانه/ها در چنین شرایطی ارائه داد.
SummaryThe purpose of this study was to investigate the reaction of academic libraries during the Pandemic -19 and determining work practices, service patterns, functional strategies and their played role. This study is a literary study that was performed by content analysis. 25 articles in the field of academic libraries during the Pandemia of the Pandemia -19 were selected from among articles published in reputable scientific journals in different databases were randomly selected and analyzed. Findings showed that most university libraries in different countries were physically closed for users during the prevalence of this epidemic, but served. In this period, the majorities renovated their web pages, re-assigned resources, and planned strong online designs. The university portal and other social media tools were used during the epidemic of communication tools. The library employees were durable, and because of the night-time relationship, during the week and without any formal work policy, they felt too responsible for addressing new workloads. Academic librarians felt that the digital gap, lack of digital literacy skills and low speed Internet The most important barriers to transferring them from physics to online mode and less use of library online resources and web portals. This study also provided recommendations to improve the role of libraries in such conditions.
Machine summary:
يافته ها نشان داد که اکثر کتابخانه هاي دانشگاهي در کشورهاي مختلف به صورت فيزيکي براي کاربران در هنگام شيوع اين بيماري همه گير بسته شده بودند اما به آنها خدمت رساني ميشد.
در بسياري از موارد، دولت حتي به دانشگاه ها در فراهم آوردن نرم افزار براي کلاس هاي آنلاين ، بسته هاي اتصال اينترنتي، آموزش اعضاي هيات علمي، ايجاد يک مخزن داده ، ارائه راهنمايي در مورد بهبود کيفيت ، و راه اندازي و تطبيق سيستم هاي نظارت و ارزيابي کمک کرده است (وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري، ١٣٩٩).
Institute of Museum and Library Services (IMLS) ` آماده سازي کتابداران براي بازگشايي کتابخانه ها، توسعه داده است .
برخي نويسندگان مقالات مورد بررسي توضيح دادند که کتابداران همچنين مشغول بهبود حضور آنلاين خود با افزودن و به روز رساني منابع و خدمات هستند و دراين راستا گام هاي مختلفي برداشته بودند که از آن ميان براي مثال ميتوان به به روز رساني مرتب وب سايت ، آپلود اطلاعات بيشتر درباره اطلاعات کوويد- ١٩ بر روي وب سايت ، توسعه و آپلود آموزش هايي در مورد چگونگي استفاده از منابع کتابخانه در طول پاندمي، برنامه ريزي برنامه هاي سواد اطلاعاتي آنلاين ، و کار بر روي دسترسي از يک نقطه به تمام منابع اشاره داشت (١٣٣ ,٢٠٢٠ ,Kumar &Dhiman (.
Implementation and Use of Virtual Reference Services in Academic Libraries during and post COVID19 Pandemic: A Necessity for Developing Countries.
Artificial intelligence )ai) applications for library services and resources in covid-19 pandemic.