Abstract:
هدف: تابآوری یکی از بزرگترین قابلیتهای عصر حاضر قلمداد میگردد. این پژوهش با هدف بررسی تعیین میزان اثربخشی آموزش تابآوری بر انعطافپذیری شناختی زنان ورزشکار تکواندوکار شهر کرج انجام شد.روشها: این پژوهش از نوع تحقیق نیمهآزمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان ورزشکار تکواندوکار شهر کرج بود که در ابتدا بهصورت تصادفی خوشهای چند باشگاه انتخاب و سپس در مرحله بعد، با اجرای پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وناروال (2010)، افراد دارای انعطافپذیری شناختی پایین مشخص شدند. سپس از بین آنها، تعداد 32 نفر به عنوان نمونه در دو گروه آزمایشی و گواه(هر گروه 16 نفر) به صورت تصادفی ساده انتخاب و جایگزین شدند. پس از اجرای پروتکل آموزش تابآوری بهمدت 12 جلسه 45 دقیقهای مجدداً پرسشنامه مذکور بهعنوان پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج: نتایج آزمون نشان دادکه اثر مداخله بر متغیر وابسته انعطافپذیری شناختی معنیدار است.نتیجهگیری: آموزش تابآوری به دلیل توسعه تجارب واقعی، بررسی تجربی افکار و کمک به اصلاح افکار باعث اقزایش انعطافپذیری اشخاص میشود.
Purpose: Resilience is considered one of the greatest capabilities of the present age. The aim of this study was to determine the effectiveness of resilience training on cognitive flexibility of female taekwondo athletes in Karaj.Methods: This research was a quasi-experimental research and applied in terms of purpose. The statistical population of this study included all female taekwondo athletes in Karaj. At first, clusters of several clubs were randomly selected and then, with the implementation of Dennis and Venarval's cognitive flexibility questionnaire (2010), individuals with low cognitive flexibility were identified. Then , among them, 32 people were selected and replaced as a sample in two experimental and control groups (16 people in each group) by simple random sampling. After implementing the resilience training protocol for 12 sessions of 45 minutes, the questionnaire was administered again as a post-test for both groups. Analysis of covariance was used to analyze the findings.Results: The test results showed that the effect of intervention on the dependent variable of cognitive flexibility was significant.Conclusion: Resilience training increases people's flexibility due to the development of real experiences, empirical study of thoughts and helping to correct thoughts.