Abstract:
اهمیت شرکتهای دانش بنیان زایشی و تأثیر اقتصادی و اجتماعی آنها از طریق تجاریسازی تحقیقات مبتنی بر دانشگاه به مدت طولانی موضوع مورد علاقه دانشگاهیان و سیاستگذاران بوده است. نقش فزاینده دانش، نوآوری و فناوری در توسعه اقتصادی و اجتماعی باعث شده است که روابط دانشگاه، صنعت و دولت، چه از نظر ساختاری و چه از نظر شرایط امروزی، سه نهاد مذکور در عین کارکردی، دچار تحول اساسی شود. دانشگاه بهعنوان پایگاه تولید علم باید دانش کارآفرینی را با توجه به مسائل اقتصادی و اجتماعی تبیین نماید و با برنامهریزی و سیاستگذاری دقیق و الزام بر حمایتهای پژوهشی، از نتایج تحقیقات دانشگاهها در شرکتهای دانش بنیان زایشی استفاده نماید. امروزه شرکتهای دانش بنیان زایشی در مأموریت نسل جدید بیشتر دانشگاهها مدنظر قرارگرفته و بهعنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی، عاملی برای کاربردی ساختن تحقیقات دانشگاهیان و نقش پررنگ آنها در انتقال فناوری و دانش موردتوجه قرار میگیرد. هدف این مطالعه معرفی و بررسی مفهوم، نقش و گونههای شرکتهای دانش بنیان زایشی است. نتایج مطالعه نشان داد که شرکتهای دانش بنیان زایشی به عنوان شرکتهای جدید برای بهرهبرداری از دانش تجاری، فناوری و یا نتایج تحقیقاتی که در یک دانشگاه ایجاد شدند، تعریف میشوند. شرکتهای دانش بنیان زایشی به پنج دلیل مهم هستند: آنها اقتصاد منطقهای خود را ارتقا میدهند، آنها برای تجاریسازی فناوری دانشگاهی مفید هستند، آنها به دانشگاهها در کسب مأموریت اصلی پژوهشی و آموزشی خود کمک میکنند و درآمد بیشتری را برای دانشگاهها نسبت به اعطای مجوز فناوری به شرکتهای بیرونی فراهم میکنند. همچنین در دستهبندی که در مورد شرکتهای دانش بنیان زایشی انجام شده است، این شرکتها در سه دسته مخترع محور؛ خریدار محور و سرمایهگذار محور تقسیمبندی شده است.
The importance of Knoeledge based Spin-offs and their economic and social impact through the commercialization of university based research has long been a topic of interest to academics and policymakers. The increasing role of knowledge, innovation and technology in economic and social development has caused the relations between academia, industry and government, Both in terms of structure and in terms of today 's conditions, These three institutions, while functional, undergo a fundamental transformation.university, as a base for scienceproduction , should explain entrepreneurial knowledge according to economic and social issusand with careful planning and policy-making and the need for research support, use the results of university research in Knoeledge based Spin-offs. Today, Knoeledge based Spin-offs are considered in the new generation mission of most universities and as a major commercial and economic value, it is considered a factor in the application of academic research and its important role in the transfer of technology and knowledge. The purpose of this study is to introduce and study the concept, role and types of reproductive knowledge based Spin-offs. The results of the study showed that are knoeledge based Spin-offs defined as new firms to exploit the business, technology or research results that were developed at a university. knoeledge based Spin-offs are important for five reasons: they promote their regional economy, they contribute to university technological development, they assist universities in acquiring the core research and training mission, providing more income for universities than allowing technology to come to the outside companies. Also in the classification that has been done for knowledge based Spin-offs, these companies are divided into three categories: inventor-centered; Buyer-centric and investor-centric are divided.
Machine summary:
1046 نوع مقاله : علمي- ترويجي تاريخ ارسال :١٣٩٩/١٢/١٦ تاريخ پذيرش :١٤٠٠/٠٥/٠٩ چکيده اهميت شرکت هاي دانش بنيان زايشي و تأثير اقتصادي و اجتماعي آنها از طريق تجاريسازي تحقيقات مبتني بر دانشگاه به مدت طولاني موضوع مورد علاقه دانشگاهيان و سياستگذاران بوده است .
شرکت هاي دانش بنيان زايشي با توجه به ماهيت خود ميتوانند توسعه اقتصادي را ترغيب و تشويق کنند، نرخ اشتغال بخصوص قشر تحصيل کرده را افزايش دهند، از روند رو به رشد سطح بيکاري اين افراد جلوگيري کنند، سرمايه گذاري در فناوري دانشگاهي را تشويق کنند، موجب ارتقا توسعه بومي شوند، به عنوان يک ابزار اثربخش براي تجاريسازي فناوريهاي نامطمئن ايفاي نقش کنند و درنهايت به تحقق رسالت دانشگاه کمک کنند(شين ، ٢٠٠٤).
شرکت هاي دانش بنيان زايشي از تعامل و ارتباط رو به بهبود بين دانشگاه و بازار پديدار ميشوند، اين تعامل به انتقال فرهنگ دانشگاهي به محيط کارآفريني که مرکزش در بازار و جامعه است کمک ميکند.
K. A knowledgebased typology of university spinoffs in the context of regional economic development.
Creating an entrepreneurial region: Two waves of academic spinoffs from Halmstad University.
The emerging role of university spinoff companies in developing regional entrepreneurial university ecosystems: The case of Andalusia.
The "entrepreneurial turn" and regional economic development mission of universities.
(2019), “The development, growth, and performance of university spin–offs: a critical review”, Journal of Technology Transfer, pp.
Economic Contribution of University SpinOff: A Regional Study of the Spanish Case.
In Examining the Role of Entrepreneurial Universities in Regional Development) pp.