Abstract:
هدف: پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شنیدن موسیقی بر توجه و تمرکز دیداری، شنیداری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی بود. روش: پژوهش حاضر آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون بوده و جامعه آماری این پژوهش عبارت بود از کلیه کودکان دختر و پسر (4 تا 6 ساله) منطقه 2 شهر تهران که در سال تحصیلی 1390-1391 در مهد کودکها ثبت نام نموده و نمونه مورد بررسی در این پژوهش شامل دو گروه 30 نفری (15 دختر و 15پسر) 5 -6 سال بود که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. این دو گروه با استفاده از آزمون هوش ریون همتا شده و سپس از طریق پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل مورد سنجش قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز نیز از، آزمونهای دقت تولوز-پیرون، توجه شنیداری و مهارتهای اجتماعی گرشام و الیووت جمعآوری شد. گروه آزمایش به مدت10 جلسه 45 دقیقهای در معرض موسیقی قرار گرفتند. پس از خاتمه دوره، هر دو گروه با استفاده از پسآزمون با هم مقایسه شدند. در تحلیلآماری، از تحلیل کوواریانس و همچنین بررسی اندازه اثراستفاده گردید یافته ها: نشان داد 1-شنیدن موسیقی بر تمرکز دیداری، شنیداری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی مؤثر است؛ 2- فرایند یادگیری بدون توجه و تمرکز لازم نمیتواند انجام بپذیرد؛ 3- یکی از راههای جلب تمرکز، استفاده از موسیقی (ریتمیک، ملودیک) است.
The purpose of the present research is to study the effect of listening to music on the visual and auditory concentration and attention as well as the social skills of pre-elementary school children. The statistical society of this research consist of all girl and boy children (4 to 6 years old) at Dist. 2, Tehran who enrolled at the kindergartens in the academic year 2011-12 and the studied sample at this research included two groups of 30 people (15 girls and 15 boys) of 5 to 6 years who were selected through random cluster method. They were sorted by using Raven intelligence test and then they were tested at two groups of test and control by pre-testing and post-testing. The required data was collected from Peyronie Toulouse Accuracy Test and the auditory attention and social skills of Gresham and Elliott. The test group was exposed to music for 10 sessions of 45 min. After the end of the course both groups were compared with each other by using post-testing. In the statistical analysis the covariance analysis and also the study of effect size were used. The following results were obtained: Listening to music is effective on the visual and auditory concentration and attention as well as on the social skills of pre-elementary school children. 1- The learning process is impossible to take place without necessary attention and concentration. 2- One of the ways to achieve concentration is to use music (rhythmic and melodic).
Machine summary:
نتايج تحليل کوواريانس دو گروه آزمايش و کنترل پس از کنترل متغيرهاي مداخله گر(پيش آزمون) در فرضيه اول (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس دادههاي جدول ٧ مشخص است که به دليل اين که در واريانس بين گروهي سطح معناداري برابر ( ٠/٠٠١) ميباشد و اين مقدار کوچک تر از سطح معناداري ملاک يعني ٠/٠١ است ، و نيز از آنجا که مقدار F به دست آمده ( ١٢/٣٩) بزرگتر از مقدار بحراني (٧/٠٨) با درجه آزادي (٥٧، ١) ميباشد، بنابراين فرضيه اول پژوهش مبتني بر تأثير ارائه شنيدن موسيقي در افزايش توجه و تمرکز ديداري کودکان پيش دبستاني، تأييد ميشود و اين طور نتيجه گيري ميگردد که ، بين ميانگين نمرات توجه ديداري کودکان، در دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت معنيداري وجود دارد.
نتايج تحليل کوواريانس دو گروه آزمايش و کنترل پس از کنترل متغيرهاي مداخله گر (پيش آزمون) در فرضيه دوم (به تصویر صفحه رجوع شود) بر اساس دادههاي جدول ٩ مشخص است که به دليل اين که در واريانس بين گروهي سطح معناداري برابر ( ٠/٠٠٠١) ميباشد و اين مقدار کوچک تر از سطح معناداري ملاک يعني ٠/٠١ است ، و نيز از آنجا که مقدار F به دست آمده (٢٢/٣٢) بزرگتر از مقدار جدول (٧/٠٨) با درجه آزادي (٥٧، ١) ميباشد، بنابراين فرضيه دوم پژوهش مبتني بر تأثير ارائه شنيدن موسيقي در افزايش توجه و تمرکز شنيداري کودکان پيش دبستاني، تأييد ميشود و اين طور نتيجه گيري ميگردد که ، بين ميانگين نمرات توجه شنيداري کودکان، در دو گروه آزمايش و کنترل تفاوت معنيداري وجود دارد.