Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و رفتارهای مقابلهای اجتناب با اضطراب مرگ دانشجویان صورت گرفت. روش: پژوهش برحسب هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 30714 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 379 نفر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس سه پرسشنامه استاندارد طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1988)، رفتارهای مقابلهای اجتناب یانگ-رای (1994) و اضطراب مرگ کالت لستر (1969) انجام گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن برای هر سه پرسشنامه بالای 0. 7 بهدست آمد. همینطور از روایی محتوا بهمنظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد که برای این منظور پرسشنامهها به تائید متخصصین مربوطه رسید. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS 20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه چند متغیره) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد با افزایش یک واحد در متغیر طرحوارههای ناسازگار اولیه و کاهش یک واحدی در رفتار مقابلهای اجتنابی شاهد افزایشی معنادار در اضطراب مرگ دانشجویان خواهیم بود. همچنین نتایج نشان داد، رابطه مستقیم بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و اضطراب مرگ دانشجویان وجود دارد. همچنین بین رفتار مقابلهای اجتناب و اضطراب مرگ دانشجویان رابطه معکوس وجود دارد.
Purpose - The aim of this study was investigated the relationship between early maladaptive schemas and avoidance coping behaviors with anxiety of death between university students. Design/methodology/approach - The method of collecting data was cross-correlation and base on practical purpose. The population of studied consisted of 30714 students of Islamic Azad University of Karaj, which 379 students were selected by Cochran formula and stratified random sampling method. The method of data collection was based on three questionnaires: early maladaptive schemas questionnaire Young (1988), coping behaviors of avoidance YRAI (1994) and, death anxiety Collet-Lester (1969). The reliability was over 0.7 for all three questions. Data were analyzed by software SPSS 20 in two parts: descriptive and inferential statistics (Pearson correlation, multiple regression analysis, multivariate). Finding – Multivariate regression analysis showed that if early maladaptive schemas increase one unit and, avoidance coping behaviors decrease so, we will witness a significant increase in students’ death anxiety. In other words a significant relationship was revealed between early maladaptive schemas and death anxiety. Also there was an inverse relationship between avoidance coping behaviors and students’ death anxiety.
Machine summary:
يافته ها: نتايج تحليل رگرسيون چند متغيره نشان داد با افزايش يک واحد در متغير طرحوارههاي ناسازگار اوليه و کاهش يک واحدي در رفتار مقابله اي اجتنابي شاهد افزايشي معنادار در اضطراب مرگ دانشجويان خواهيم بود.
يانگ به معرفي هيجده طرحواره ميپردازد که بر اساس پنج نياز هيجاني ياد شده، در پنج دسته ، طبقه بندي 1 Death anxiety 2 Singh, Singh & Nhzamie 3 Rice 4 Riso et al 5 Young 6 Lobbestael et al 7 Johnston et al ميشوند؛ اين پنج حيطه که حيطه هاي ١ طرحواره ناميده ميشوند عبارتاند از: بريدگي و طرد، 2 خودگرداني و عملکرد مختل ٣، محدوديت هاي مختل ٤، ديگر جهت مندي ٥، گوشبه زنگي بيش ازحد و بازداري ٦ (يانگ و کلوسکو ويشار٧، ٢٠٠٣).
اين ١٥ طرحواره در درون ٥ حوزه مطابق با حوزههاي تحولي اوليه قرار ميگيرند؛ که براي پاسخ خود از يک مقياس ليکرت ٦ درجه اي استفاده کنند (١=کاملا غلط ، ٢= تقريبا غلط ، ٣= اندکي غلط ، ٤= بيشتر درست است تا غلط ، ٥= تقريبا درست ، ٦=کاملا درست ) مطابق با نحوه نمرهگذاري پرسشنامه طرحواره يانگ (اشميت و همکاران، ١٩٩٥)، مطالعات چندي روايي و پايايي پرسشنامه مذکور را نشان دادند، اشميت و همکاران (١٩٩٥) به ارزيابي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامه طرحواره يانگ بر روي نمونه اي شامل ١١٢٥ نفر از دانشجويان ليسانس و ١٨٧ بيمار بستري شده پرداختند.
بحث و نتيجه گيري يافته ها نشان داد، بين طرحوارههاي ناسازگار اوليه و رفتارهاي مقابله اي اجتناب با اضطراب مرگ دانشجويان رابطه وجود دارد.