Abstract:
به دنبال استقرار قانون ماده واحده استفاده از خدمات حسابداران رسمی و ایجاد جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1380، تعداد موسسات حسابرسی رو به افزایش نهاد. از طرف دیگر اجرای سیاستهای خصوصیسازی در قالب قوانین برنامههای توسعه اقتصادی منجر به تغییراتی در محیط اقتصادی ایران به عنوان یکی از استفادهکنندگان خدمات حسابرسی گردید. این تغییرات تاثیر ویژهای بر بازار حسابرسی در ایران داشت، به نحوی که افزایش موسسات حسابرسی و افزایش رقابت در این بازار، گزینههای انتخاب حسابرس توسط صاحبکاران را افزایش داد و فرصتهای بیشتری برای انتخاب حسابرسی که درخور نیازهای شرکت است در اختیار آنان گذاشت. نقش حسابرسی ارزیابی کیفیت اطلاعات برای استفاده کنندگان است. حسابرسی با کیفیت بالا، اعتبار اطلاعات حسابداری تهیه شده توسط شرکتها را بهبود میبخشد و به استفاده کنندگان به خصوص سرمایه گذاران فرصت میدهد با اعتماد بیشتری وضعیت مالی و نتایج عملکرد شرکت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. به همین دلیل کیفیت حسابرسی از اهمیت زیادی برخوردار است لذا حسابرس مستقل شخص کلیدی در تضمین کیفیت صورتهای مالی است. با توجه به تاثیری که آشنایی حسابرس با صاحبکار بر استقلال حسابرسان دارد، این پدیده در سالهای اخیر به زمینه مهمی در تحقیقات دانشگاهی و محافل حرفهای تبدیل شده است. مشخص گردید ذهنیت مثبت حسابرس و همزاد پنداری با صاحبکار بر کیفیت حسابرسی موثر میباشد.
Machine summary:
بلکه با مديريت واحد مورد رسيدگي است که با استقرار و بکارگيري مستمر سيستم هاي مناسب حسابداري و کنترل داخلي، اين مسئوليت را ايفا مي کند و حسابرسي سالانه انجام شده توسط حسابرس ، تنها مي تواند عاملي بازدارنده براي وقوع تقلب و اشتباه محسوب شود.
مطالعات متعددي ادعا کرده اند که بين زمان انجام عمليات حســابرســي مورد تصــور و جايگاه در 29 موسـسه حسابرسي، ارتباط برقرار است (براي نمونه ؛ گيست و داويدسون ٢٨، ١٩٩٩ ؛ مورنو و باتارچارجي ، 19 Coo and Kelly 20 Coram 21 Glover 22 Fleming 23 Mc Nair 24 Margheim and Pany 25 Gundry and Liyanarachchi 26 Bowring and King 27 Low and Tan 28 Gist and Davidson 29 Moreno and Bhattacharjee ٢٠٠٣).
در خصوص عوامل محيطي وي طبق مدل کي و ناکس ٣٨(١٩٧٠) فرض نمود که متغيرهايي چون انگيزه (انگيزه ارائه نادرست اطلاعات هنگام قرار گرفتن در برخي شـرايط خاص مثل عدم موفقيت در تصـميمات تجاري اتخاذ شده )، قدرت نسـبي (بر اسـاس سهم مشتري در ايجاد درآمد براي موسسه حسابرسي)، کيفيت ارتباطات (ميزاني دشواري يا آساني برگزاري جلسات با مديران ) و ويژگي هاي فرد يا شرکتي که قرار است مورد اعتماد قرار گيرد (به عنوان مثال شـرکت مورد رسـيدگي جزء صـنايع پيچيده باشـد، صاحبکار قبلا مشتري مؤسسات حسـابرسـي ديگر بوده باشـد و جنسـيت صـاحبکار) بر اعتماد حسابرس به صاحبکار تأثير خواهد گذاشت .
آنان به اين نتيجه رسيدند که بين حق الزحمه حسابرسي و 60 Li 61 Reynolds and Francis 62 Zhou and Zhu 63Chi, Douthett and Lisis, 64 Crasewell 65 Chung, and Kallapur 66 Li ميزان حق الزحمه هاي غيرحسابرسي رابطه مثبتي وجود دارد، که ميتواند استقلال حسابرس را نقض نمايد.