Abstract:
در سالهای اخیر پژوهشگران عوامل تأثیرگذار بر نگرش حمایتی حسابرس را مورد توجه قرار دادهاند. مرور ادبیات پژوهش حاکی از آن است که نگرش حسابرس نسبت به صاحبکار جزء عوامل تأثیرگذار بر قضاوت و تصمیمگیری حسابرس بهشمار میرود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر اهمیت و تصویر صاحبکار بر نگرش حمایتی حسابرس در فرآیند قضاوت و تصمیمگیری است. جامعه آماری پژوهش را حسابرسان حرفهای شاغل در مؤسسات حسابرسی معتمد بورس در سالهای 1397 و 1398 تشکیل میدهد که از بین آنها تعداد 124 حسابرس با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه و جهت آزمون فرضیهها نیز از مدلسازی معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار AMOS استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که اهمیت و تصویر صاحبکار بر نگرش حمایتی حسابرس تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، نگرش حمایتی حسابرس بر عینیت حسابرس تأثیر منفی دارد. از سوی دیگر، یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هویت حرفهای حسابرس و هویت سازمانی حسابرس بر عینیت حسابرس تأثیر مثبت دارند. بر اساس نتایج پژوهش، برخی از ویژگیهای صاحبکار مانند اهمیت و تصویر صاحبکار میتوانند از طریق نگرش حمایتی حسابرس عینیت در فرآیند قضاوت و تصمیمگیری حسابرس را از بین ببرند.
Over recent years, researchers have focused on factors shaping auditor advocacy attitude. The literature review shows that auditors’ attitudes towards clients are among factors affecting judgment and decision-making processes. The main objective of the present study was to investigate the effect of client importance and image on auditor advocacy attitude in judgment and decision-making processes. The statistical population consisted of professional auditors, working in trusted audit institutions in the stock exchange in 2019. To this end, a total of 124 auditors were selected using the Cochran formula. To collect the data and to test the research hypotheses, a questionnaire and structural equation modeling with the use of AMOS software were employed, respectively. The results indicated that client importance and image have a significant positive effect on auditor advocacy attitude. Moreover, auditor advocacy attitude has a negative impact on auditor objectivity. On the other hand, the findings showed that auditors’ professional and organizational identity have positive effects on auditor objectivity. The results showed that some of clientchr('39')s attributes such as the importance and image can destroy the objectivity in auditorchr('39')s judgment and decision making process through the auditor advocacy attitude.