Abstract:
زیست جهان دانشجویان، به عنوان قشری که در آینده گروههای مرجع جامعه خواهند بود، با تمام پیچیدگیها و ابعاد و عناصر و جزئیات میبایست مورد پژوهش و توصیف عمیق قرار گیرد. بنابراین مکان تعاملات غیررسمی دانشجویان بهعنوان بخشی از این زیست جهان دارای اهمیت است که در این پژوهش به آن توجه شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، توصیف عمیق ادراک ذهنی دانشجویان از مکانهای تعاملات غیررسمی خود است. برای دستیابی به معنای ذهنی دانشجویان از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. برای این منظور با 21 دانشجوی دانشگاه تهران از دانشکدههای مختلف مصاحبه عمیق پدیدارشناسی انجام شد. در پدیدارشناسی توصیفی، آنچه که به عنوان روش تحلیل توصیه میشود، روش استویک-کولایزی- کین است. دانشجویان به معانی ذهنی گوناگونی از جمله احساس امنیت، آزادی و راحتی، پویایی و تعامل راحت میان دختر و پسر و رشتههای گوناگون، بقای دوستی، اتلاف وقت و بیهدفی، افزایش دایره دوستان و همچنین احتراز از سیستم رسمی و نظارت آن بر جمعهای دوستانه و تعاملات خود در درون دانشگاه اشاره میکنند. دانشجویان به دنبال دگرمکانها و مکانهای سوم بعنوان مکانهایی که بیرون از سیستمهای برنامه درسی رسمی و یا ماشینهای سیاسی به آن میپیوندند، هستند. بدین معنا که از مکانهای شناخته شده دانشگاه که هنجارها و قواعدی برای آنها تعریف شده است عبور کرده و مکانهای جدیدی مناسب با زیست خود و نیازها و ترجیحات خود و دوستانشان انتخاب و در آن مکان به تعاملات خود میپردازند. به نظر می رسد حضور دانشجویان در مکانها و ایجاد پاتوقهای دوستانه تمام ویژگیهای مکان سوم را دارد. از جمله اینکه آنها با میل خود به این مکانها رفت و آمد میکنند، هیچ یک نقش میزبان را ایفا نکرده و همگی احساس آسایش و راحتی دارند. مکان سوم به توسعه شبکه اجتماعی آنها و ایجاد دوستیهای جدید در دانشجویان کمک میکند. مکالمه و گفتگوی مفرح و سرگرمکننده مهمترین وجه تمایز مکان سوم از دیگر مکانهاست. پاتوقهای دانشجویان همانند دیگر مکانهای سوم، دسترسیپذیر هستند و همانطور که ادراکات ذهنی دانشجویان نشان داد در دسترس بودن یکی از مهمترین ویژگیهای مورد نظر دانشجویان برای ایجاد دورهمیهای دوستانه است. یکی از ویژگیهای مکان سوم سرزندگی است، دانشجویان در جمعهای دوستانه خود در درون و یا بیرون از دانشگاه بدنبال گذراندن اوقات خوش و گفتوشنود و خنده و سرگرمی هستند.
The student’s Life-world, as the reference groups of community in the future, must be deeply explored and described in all its complexities, dimensions, elements and details. Therefore, the place of informal interactions of students as part of this Life-world is important in this study. The main purpose of the present study is that describe the students' mental perception of their informal interaction’s place deeply. Descriptive phenomenological method was used to achieve students' subjective meaning. For this purpose, in-depth interviews were conducted with 21 students of Tehran University from different collegiate. In descriptive phenomenology, what is recommended as a method of analysis is the Stevick-Colaizzi-Keen method. Students have a variety of mental meanings, including security, freedom and convenience, dynamics and ease of interaction between girls and boys, the survival of friendships, the loss of time and purpose, increasing of friends and they also point to a break from the formal system and its oversight of friendly gatherings and interactions within the university. Students are looking for other places and third places as places outside of formal systems or political machines. That is, they cross over well-known places to which norms and rules are defined, and choose new places that fit their lives and their needs and communicate with their friends. The presence of students in places seems to have all the features of a third place. None of them play a host role, and they all feel comfortable. Third place helps to develop their social network and build new friendships with students. Entertaining conversation is the most important way to distinguish third place from other places. Student places are accessible, like the other third places, and as students' mental perceptions have shown, availability is one of the most important features of students to create friendly interactions. Students in their friendly gatherings inside or outside the university are looking for fun times, conversations, laughter and entertainment.
Machine summary:
دانشجويان به معاني ذهني گوناگوني از جمله احساس امنيت ، آزادي و راحتي، پويايي و تعامل راحت ميان دختر و پسر و رشته هاي گوناگون ، بقاي دوستي، اتلاف وقت و بيهدفي، افزايش دايره دوستان و همچنين احتراز از سيستم رسمي و نظارت آن بر جمع هاي دوستانه و تعاملات خود در درون دانشگاه اشاره ميکنند.
با بيان اين مقدمه ، در پژوهش حاضر ما به دنبال پاسخ گويي به اين سوال هستيم که ادراکات ذهني دانشجويان دانشگاه تهران از مکان هاي تعاملات غيررسمي و دوستانه شان چيست ؟ مباني نظري و پيشينه پژوهش از آنجا که تعامل اجتماعي معمولا بر حسب زمان و هم چنين بر حسب مکان دسته بندي ميشود، وقتي زمينه تعامل اجتماعي را تحليل ميکنيم ، توجه به سير زماني و مکاني، لازم است (رزاقي و قائدي، ١٣٩٥: ٤٣٢).
صاحب نظران در زمينه تعاملات اجتماعي، نقش مکانهاي عمومي را در ايجاد تعاملات اجتماعي مهم ميدانند و بر اين باور هستند که بيش از هر چيزي حضور ساير افراد در اين مکانهاست که افراد را به هم جذب ميکند و تعامل آنها با همديگر را سبب ميشود (قنبران و جعفري، ١٣٩٣: ٦١)، پس ميتوان گفت که تعامل افراد با يکديگر موقعيت مند است ، يعني در مکاني خاص و در مدتي معين صورت ميگيرد، بر همين اساس مکان تعامل بسيار بر تعاملات دانشجويي تاثير دارد، خصوصا اقامتگاه دانشجويي بيشترين تاثير را بر رفتار دانشجويان ساکن در آن دارد (آليسون براندون و 10 تريسي ١١، ٢٠٠٨) چون بعنوان محيطي هست که اکثر اوقات دانشجويان در آن صرف ميشود.
“Students’ Perception of Informal Interaction Spaces In Faculty Buildings of Federal University of Technology, Minna, Nigeria”, Journal of Interior Designing and Regional Planning, Volume 2 Issue 2, PP: 1-16.
• Ghani Rad, Mohammad Amin (2006), "The Role of Students and Professors in Shaping Academic Social Capital", Iranian Journal of Sociology, 1 (7), 3-29.