Abstract:
هنجار گریزی یکی از مؤثرترین روشهای برجستگی زبان و آشنازدایی در شعر است که همواره شاعران از آن استفاده کردهاند. تکامل و ادبیّت زبان شعر با فراروی از قاعدههای زبان معیار و بهرهمندی از ساختهای غیرمتعارف تحقق میپذیرد و در اثر تکرار یک ویژگی بارز در طرز بیان شاعرانه به تشخیص و هویّت سبکی نیز بدل میشود. یکی از انواع هنجارگریزیهایی که شاعر به مدد آن به آفرینش و خلاقیت اثر ادبی دست مییازد، هنجار گریزی دستوری است که در شعر فرخی نیز به ویژگی پرتکرار اشعار وی تبدیل شده است؛ بنابراین، آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرد؛ تبیین نقش هنجار گریزی در شعر فرخی به روش مطالعۀ متن و تحلیل محتوا با بهره جستن از چارچوبی کیفی – توصیفی در اشعار فرخی است. دستاورد مقاله، گویای این مهم است که اولاً برجستهسازی در حوزۀ دستوری زبان با طرز چیدمان جملات، درهم ریختن نظم جهتمندانۀ واژگان در محور همنشینی و همچنین بینش خلاقانۀ وی در دخل و تصرّف ساز و کارهای زبانی، حرکت تعالیگرایانۀ زبان شعری فرخی را نشان میدهد و دو دیگر اینکه در بین هنجارگریزیهای دستوری بررسی شده، بیشترین برجستگیها در حوزۀ افعال روی داده است.
Abnormality is one of the most effective methods of language prominence and familiarity in poetry that poets have always used. The evolution and literature of the language of poetry is realized by transcending the rules of standard language and benefiting from unconventional constructions, and due to the repetition of a prominent feature in the poetic expression, it also becomes a stylistic recognition and identity. One of the types of abnormalities with which the poet achieves the creation and creativity of the literary work is the grammatical abnormality, which has become a recurring feature of his poems in Farrokhi's poetry. Therefore, what is examined in this study; Explaining the role of abnormality in Farokhi's poetry by studying the text and analyzing the content using a qualitative-descriptive framework in Farokhi's poems. The achievement of the article shows that it is important that, firstly, highlighting in the grammatical field of language with the way sentences are arranged, disrupting the directional order of words in the axis of companionship and also his creative insight into language acquisition and mechanisms, transcendental movement of Farrokhi poetic language two show that among the grammatical aberrations examined, the most prominent ones have occurred in the field of verbs.