Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش استفاده از شبکههای اجتماعی، انعطافپذیری شناختی و حساسیت اضطرابی در پیشبینی کرونا فوبیا دانشآموزان بود. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. در مطالعه حاضر، 170دانشآموز به صورت روش نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای گردآوری دادهها ازپرسشنامههای ترس از کرونا آهورسو و همکاران (2019)؛ استفاده از شبکههای اجتماعی شی و همکاران (2014)، انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و حساسیت اضطرابی تیلور و همکاران (2007) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد استفاده از شبکههای اجتماعی و حساسیت اضطرابی با کرونا فوبیا همبستگی مثبت و معناداری دارند (01/0>P). در مقابل، بین انعطافپذیری شناختی با کرونا فوبیا رابطه منفی معناداری بدست آمد (01/0>P). نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پژوهش به طور معناداری توانستند 61 درصد از تغییرات کرونا فوبیا را پیشبینی کنند. نتیجه گرفته میشود که بین شبکههای اجتماعی، انعطافپذیری شناختی و حساسیت اضطرابی با کرونا فوبیا دانشآموزان رابطه مستقیمی وجود دارد. از آنجایی که دو سال از شیوع کووید-19 گذشته است و همچنان این ویروس کشنده در حال جهش است، لازم است تدابیری در جهت کنترل استفاده از شبکههای اجتماعی و افزایش سلامت روانشناختی دانشآموزان اتخاذ گردد.
AbstractThe aim of this study was to investigate the role of social media use, cognitive flexibility and anxiety sensitivity in predicting students' corona phobia. The present study is a descriptive correlational study. The statistical population of the study included the second high school students in Rasht in the academic year 2020-2021. In the present study, 170 students participated in the study using available sampling method. To collect data from the Fear Coronavirus 2019 Ahorsu et al. (2019); The use of social networks was used by Shi et al. (2014), cognitive flexibility Dennis & Vander Wal (2010), and anxiety sensitivity Taylor et al. (2007). The collected data were analyzed by Pearson correlation test and multiple regression analysis. The results showed that the use of social networks and anxiety sensitivity had a positive and significant correlation with corona phobia (P Keywords: Corona phobia, Using Social Networks, Cognitive Flexibility, Anxiety Sensitivity
Machine summary:
کليد واژگان : شبکه هاي اجتماعي، انعطاف پذيري شناختي، حساسيت اضطرابي، کرونا فوبيا، دانش آموزان مقدمه کرونا ويروس ٢٠١٩ براي اولين در شهر ووهان چين ظهـور کـرد بـه عنـوان ٢-SARS-CoV توسط کميسيون بين المللي طبقه بندي بيماريهاي سازمان جهاني بهداشت نام گذاري شد و در ١١ مارس ٢٠٢٠ به عنوان يک بيماري همه گير در سطح جهاني معرفي شد ( ,Toshniwal &Kumari ٢٠٢٢).
کرونا فوبيا منجر به درگيري بيش از حـد ذهنـي در رابطه با علائم و نشانه هاي جسماني ابتلاء به کرونا ميگردد؛ اگر اين ترس ادامه داشـته باشـند ميتواند سيستم ايمني فرد را تضعيف کند و احتمال مبتلا شدن بـه کرونـا ويـروس ٢٠١٩ را بـالا ببرد (٢٠٢٠ ,Alamiri &Naguy, Moodliar-Rensburg ).
در رابطه با همه گيري کرونا نيز بررسيهـايي در مورد زمان قابل توجهي که افراد در طي قرنطينـه خـانگي و فاصـله گـذاري اجتمـاعي، صـرف استفاده از رسانه هاي اجتماعي ميکردند و چگونگي تأثير آنها بر سـلامت روان بيمـاران قرنطينـه - شده ، وجود دارد (٢٠٢١ ,Costabile &Servidio, Bartolo, Palermiti ).
در اين راستا، همه گيري ويروس کرونا مشکلات روان شناختي گسترده اي ايجـاد کـرده است که نيازمند ارتقاء انعطاف پذيري شناختي افراد اسـت ( & Kroska, Roche, Adamowicz ٢٠٢٠ ,Stegall).
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر بررسي نقش استفاده از شبکه هاي اجتماعي، انعطاف پذيري شناختي و حساسيت اضطرابي در پيش بيني کرونا فوبيا دانش آموزان شهر رشت بود.