Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با رضایت شغلی و خلاقیت کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه محقق ساخته مهارتهای ارتباطی، خلاقیت و رضایت شغلی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان (190نفر) بودند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده بود که بر اساس جدول کرجسی- مورگان حجم نمونه 123 نفر محاسبه شد. یافتهها نشان داد که بین دو مولفه از مولفههای مهارتهای ارتباطی (کلامی و شنود) کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان با رضایت شغلی آنها رابطه معناداری وجود ندارد. میزان ضریب همبستگی پیرسون (398/0) نشان دهنده رابطه مثبت و معنادار بین مهارت بازخورد کتابداران با رضایت شغلی آنها بود. همچنین ارتباط معنادار قوی و مثبتی بین مهارتهای کلامی، شنودی و بازخوردی کتابداران با خلاقیت آنها وجود داشت. نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت توجه بیشتر به مهارتهای ارتباطی و ارتقای آن در کتابداران تاکید میکند. مهارتهای ارتباطی تاثیر مستقیمی بر رضایت شغلی و خلاقیت کتابداران دارد و عملکرد ارتباطی، جمعی و برون سازمانی آنها را برای جذب مخاطبان به کتابخانههای عمومی و ارائه خدمات بهتر تقویت میکند.
Machine summary:
بررسی نرمال بودن متغیرها (به تصویر صفحه رجوع شود) 2-5 آزمون فرضیههای پژوهش فرضیه فرعی اول: بین مهارت کلامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان با رضایت شغلی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به جدول 5، چون مقدار سطح معناداری برابر 480/0 و بزرگتر از مقدار خطا 05/0 ميباشد، فرض صفر تأیید میشود یعنی بین مهارت ارتباط شنود کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان با رضایت شغلی آنها رابطه معناداری وجود ندارد.
با توجه به جدول 6، چون مقدار سطح معناداری برابر 000/0 و کوچکتر از مقدار خطا 05/0 ميباشد، فرض صفر رد شده و فرض یک تأیید میشود یعنی بین مهارت بازخورد کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان با رضایت شغلی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
g. جدول 6 نتایج آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین مهارت بازخورد با رضایت شغلی (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضیه فرعی چهارم: بین مهارت کلامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان با خلاقیت آنها رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین مهارت بازخورد با خلاقیت (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضیه اصلی اول: بین مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان با رضایت شغلی آنها رابطه معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی با رضایت شغلی (به تصویر صفحه رجوع شود) فرضیه اصلی دوم: بین مهارتهای ارتباطی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان همدان با خلاقیت آنها رابطه معناداری وجود دارد.