Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر دینداری اسلامی بر ترجیحات بین زمانی فردی با استفاده از روش اقتصاد آزمایشگاهی است. این روش عمدهترین و معتبرترین روش برای تخمین ترجیحات بین زمانی فردی میباشد. به منظور سنجش دینداری برای اولین بار در ایران از روش اندازهگیری ضمنی استفاده شد که در آن امکان تظاهر، و انحراف پاسخها وجود ندارد. برازش تابع هذلولی بر روی دادههای مربوط به ترجیحات بین زمانی نشان داد که این نوع تنزیل دارای برازش خوبی است و با پژوهشهای گذشته نیز سازگار است. به منظور کنترل متغیر شخصیت از پرسشنامهی معتبر هگزاکو استفاده شد. همچنین جنسیت افراد مورد آزمایش مورد کنترل قرار گرفت. افراد مورد آزمایش 110 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، شهید بهشتی (ره) و پیام نور بودند. به منظور سنجش تاثیر دینداری بر ترجیحات بین زمانی از روش رگرسیون حداقل مربعات معمولی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد دینداری تاثیر منفی و معنادار بر نرخ تنزیل دارد. آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد نرخ تنزیل زنان و مردان متفاوت است. همچنین جنسیت افراد مورد آزمایش نیز در نرخ تنزیل تاثیر معنادار دارد به طوریکه زنان رفتار صبورانهتری نسبت به مردان از خود نشان دادند
The purpose of this study is to investigate the effect of Islamic religiosity on intertemporal preferences using the method of laboratory economics. This method is the most important and valid method for estimating individual time preferences. In order to measure religiosity, for the first time in Iran, the method of implicit measurement was used in which there is no possibility of pretending and deviating the answers. The fitting of the hyperbolic function on the data on intertemporal preferences showed that this type of discount has a good fit and is consistent with previous research. In order to control the personality variable, a valid HEXACO questionnaire was used. The gender of the subjects was also controlled. The subjects were 110 students of Allameh Tabatabai University, Shahid Beheshti University and Payame Noor University. Ordinary least squares regression method was used to measure the effect of religiosity on intertemporal preferences. The results showed that religiosity has a negative and significant effect on the discount rate. analysis of covariance showed different discount rates for men and women. Also, the gender of the subjects had a significant effect on the discount rate, so that women showed more patient behavior than men.
Machine summary:
به منظور سنجش تاثير دين داري بر ترجيحات بين زماني از روش رگرسيون حداقل مربعات معمولي پس رونده و براي مقايسه نرخ تنزيل ميان زنان و مردان از آزمون تحليل کوواريانس تک متغيره استفاده شد.
همچنين ترجيحات 1 Confounding Variables 2 Time Preferences Rate بين زماني در نظريه هاي رشد اقتصادي، پس انداز و سرمايه گذاري، قيمت گذاري داراييهاي سرمايه اي و سياست عمومي نظير ميزان هزينه براي تحصيلات ، سلامت ، تحقيق و توسعه ، و حتي اخيرا پيرامون گرمايش جهاني (٢٠٠٥ ,Karp) نيز نقش اساسي ايفا مينمايد؛ تاثيرات اين نرخ تنها در سطح خرد نيست ، بلکه در سطح کلان نيز داراي اهميت بسياري است ؛ از اين رو ترجيحات بين زماني نه تنها در مطالعه هاي نظري و تجربي عامل بسيار مهمي است ، بلکه براي سياستگذاران اقتصادي، فعالان بازار و اغلب تحليل هاي اقتصادي متغيري بسيار کليدي به شمار مي رود؛ بنابراين بررسي و کشف عوامل موثر بر چنين متغير مهمي هم به لحاظ نظري و هم کاربردي حائز اهميت فراوان است (زندي و همکاران ، ١٣٩٨).
پژوهش هاي متنوعي نشان داده اند که ترجيحات بين زماني تحت تاثير عواملي نظير ويژگيهاي شخصيتي ,Gabrieli &Manning, Hedden, Wickens, Whitfield-Gabrieli, Prelec, ) (٢٠١٤ ژنتيک (٢٠١٢ ,Richard &Gianotti, Figner, Ebstein, Knoch, ) قرار دارد.
از اينرو هدف از انجام اين پژوهش بررسي تاثير جنسيت و دين داري اسلامي با بهره گيري از روش اندازه گيري ضمني بر روي ترجيحات بين زماني فردي و همچنين بررسي تفاوت ترجيحات بين زماني فردي ميان زنان و مردان با استفاده از روش اقتصاد آزمايشگاهي در ايران است .