Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی پیادهسازی روابط عمومی الکترونیک در سازمانها و تاثیر آن بر عملکرد
سازمان است. روابط عمومی، مدیریت ارتباطات درون سازمان و میان سازمان و ذینفعان بیرونی است.
هدف روابط عمومیها معرفی بهتر سازمان به ذی نفعان و اجتماع است. کلیه ذی نفعان را از عملکرد
سازمان آگاه و مطلع می سازد. از وظایف مهم روابط عمومیها، اطلاعرسانی دقیق و به موقع به سازمان و
مخاطبان عام و خاص و ایجاد همنوایی در ابعاد درون و بیرون سازمان است، که با ساختن تصویر ذهنی
مناسب از سازمان و برخورداری از ابزارهای دقیق ارتباطی، مخاطبان را به استقبال از فعالیتها و برنامه
ترغیب و به توسعه روابط عمومی کمک میکند.
روابط عمومی با شناسایی محیط و کارکنان سازمان، به طرق مختلفی همچون سنجش افکار، اطلاعات
دقیقی درخصوص جایگاه سازمان در جامعه و در ذهن مخاطب به دست می آورد و با ارائه چنین اطلاعاتی
زمینه ساز تصمیمگیری مدیران عالی سازمان میشود. یکی از رویکردهای جدید به موضوع روابط عمومی
شکلگیری روابط عمومی الکترونیک در کشورهای مختلف جهان است. پیادهسازی روابط عمومی
الکترونیک در هر نهاد یا سازمان از یک سو مستلزم شناخت ابعاد مختلف روابط عمومی الکترونیک و
اثرگذاری آنها بر عملکرد سازمان است و از دیگر سو مستلزم شناخت و بهرهگیری از تکنولوژیهایی نظیر
وبسایت، وبلاگ، موتورهای جست و جو، اینترانت، پادکست، کیوسکهای اطلاعرسانی و اینترنتی،
تلفنهای گویا، اس ام اس، وپ، آر اس اس، تبلیغات اینترنتی، اکسترانت، تله تکست، خبرنامههای
الکترونیک و... میباشد.
Machine summary:
واژه هايکليدي: پياده سازي، روابط عمومي، اطلاع رساني، تکنولوژي ، سازمان مقدمه روابط عمومي علمي است که وابسته به هنر است و در عصر ارتباطات و اطلاعات به عنوان يک ضرورت انکار ناپذير تلقي مي شود هر چند که عليرغم بيش از دو دهه فعاليت هاي چشمگير علمـي و تصـويب مقرراتي کـه نـاظر بـر ايجـاد و تقويت روابط عمومي بوده است هنوز هنر هشتم به عنوان يک کار لوکس و تشريفاتي در بسياري از سـازمان هـا ايفـاي نقش ميکند، اما گام هاي مهمي براي حرکت در يک مسير رو به کمال بر توسعه نهـاد روابـط عمـومي برداشـته شـده است که به نظر ميرسد اگر خلآء هاي قانوني موجود نيز برطـرف شـود و درک صـحيحي از روابـط عمـومي همـراه بـا تصويب شرح وظايف و ساختار جديد سازماني ايجاد شود ميتواند دوره طلايي روابط عمـومي را در کشـور رقـم بزنـد و نويد بخش تحولي اساسي در اين حرفه باشد (نيرومند، ١٣٩٢؛٢٥).
Gray,Davies,Blanchard 4.
«انجمن روابط عمومي دانمارک »٢ ميگويد: روابط عمومي عبارت است از تلاش هاي مستمر و منطبق با روش هاي علمي و عملي که مديريت سازمان هاي بخش خصوصي و دولتي به منظور ايجاد تفاهم و پيدايش حسن علاقه مندي و تحصيل پشتيباني گروه هايي که سازمان با آن سرو کار دارد يا فکر ميکند در آينده سروکار دارد خواهد داشت ؛ به عمل ميآورد (يحيايي ايله ايي، ١٣٩٤: ٣٧).