Abstract:
طنزهای سیاه، یکی از ویژگیهای آثار سوررئالیستی است و دربارهی وضعیّتها و موضوعاتی است که اغلب جدّیتر، ترسناکتر و غمانگیزتر از آن هستند که بتوان به آنها خندید. این نوع فکاهی با نگاهی استهزآمیز به موقعیّتهای بیمارگونه و هولناک و موحش، اغلب با مرگ، نفرت، رنج، ترس، اندوه و پوچی همراه است. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی، بر آن است تا پس از تعریف طنز سیاه و ویژگیهای آن، برخی مشابهت یا همپوشانی آنها را در ادبیات فارسی با ذکر نمونههایی از کتاب «هزار و یک شب» نشان دهد. بر اساس نتایج این پژوهش، بیشترین مشخصات طنز سیاه در این کتاب، ویژگیهایی چون: تضاد و تناقض، اغراق و مبالغه، توصیفات سوررئالیستی، مسخ و تشبیه به حیوانات، تراژدی-کمدی و... هستند که در نثر بیش از شعر دیده میشوند. برتون، طنز سیاه را خندهای خالی از وقار و نقاب نومیدی توصیف کرده، اما در طنزهای سیاه «هزارویکشب«، نفرت و تقدیر کور بر انسان و عشق و ایمان، چیرگی مطلق ندارد.
Black satire is a feature of surrealist works and is about situations and subjects that are often more serious, frightening, and sad than can be laughed at. This type of humor is often accompanied by death, hatred, suffering, fear, sorrow, and emptiness, with a sarcastic look at morbid, horrific, and horrific situations. This article, with a descriptive-analytical method, intends to show some of their features in Persian literature by mentioning examples from the book "One Thousand and One Nights" after defining black humor and its features. According to the results of this study, the most characteristic features of black humor in this book are features such as: contradiction and contradiction, exaggeration and exaggeration, surrealist descriptions, metamorphosis and animals, tragedy-comedy, etc., which can be seen in prose more than poetry. . Burton describes black humor as a dignified laugh and a mask of despair, but in the black satire of "Thousand and One Nights", blind hatred and destiny have no absolute dominance over man and love and faith.