Abstract:
احسان الهی ظهیر از نویسندگان معروف پرتلاش وهابی در رد عقاید شیعه است. وی در آثار متعدد خود وجود امام دوازدهم شیعیان را موهوم دانسته و بر این باور است که امام حسن عسکری علیهالسلام فرزندی ندارد. او برای اثبات ادعای خود از روایات نقل شده از کتب شیعه و دیدگاههای اندیشمندان شیعی استفاده میکند. در این نوشتار دیدگاه ایشان و روایات و دیدگاه متکلمان شیعه نقل شده توسط ایشان مورد بررسی و نقد قرار میگیرد و مشخص میشود که نحوه استناد ایشان به این دسته از روایات و کتب شیعی صحیح نیست. همچنین در ادامه با توجه به روایاتی که از کتب معتبر اهل سنت نقل شده و به همراه ضمیمه کردن وقایع تاریخی منقول در کتب تاریخی، این نتیجه به دست میآید که وجود امام مهدی عجل الله امری موهوم نیست و هم از نظر شیعی و هم از نظر اهل سنت، امام حسن عسکری علیهالسلام دارای فرزند هستند که همان مهدی منتظر در نزد شیعه است.
Ehsan Elahi Zahir is one of the famous Wahhabi authors active in rejecting Shi'a beliefs. In his numerous works, he has considered the existence of the twelfth Shi'a Imam as delusional and believes that Imam Al-Hasan al-Askari (P.B.U.H.) did not have a child. To support his claim, he draws on narrations from Shi'a books and the views of Shi'a scholars such as Nobakhti, Al-Shaykh al-Mufid and Al-Tabarsi. In this article, his views and the narrations attributed to Shi’a theologians quoated by him are reviewed critically. The results show clearly that his citations are inaccurate. Furthermore, based on narrations from authentic Sunni sources supplemented with the historical events narrated in historical books, it is concluded that the existence of Imam Mahdi (a.s.) is not delusional and from a historical point of view and based on Shi’a’s and Sunni’s views Imam al-Hassan al-Askari had a son and his son is Imam Mahdi (a.s.).
Machine summary:
همچنین در ادامه با توجه به روایاتی که از کتب معتبر اهل سنت نقل شده و به همراه ضمیمه کردن وقایع تاریخی منقول در کتب تاریخی، این نتیجه به دست میآید که وجود امام مهدی عجل الله امری موهوم نیست و هم از نظر شیعی و هم از نظر اهل سنت ، امام حسن عسکری علیه السلام دارای فرزند هستند که همان مهدی منتظر در نزد شیعه است .
اما اهل سنت و به خصوص آقای الهی ظهیر عقیده به مهدویت و فرزند داشتن امام حسن عسکری علیه السلام را توهم میداند و با نوشتن کتاب ها و بیان ناقص روایات و تحریف در قول علمای شیعه نسبت هایی را به این مذهب روا داشته است .
بنابراین نمیتوان گفت که عقیدٔە شیعه بر این است که امام حسن عسکری علیه السلام فرزندی برای جانشینی نداشتند همانگونه که الهی ظهیر به شیعه نسبت میدهد و حرف ایشان بنابر اقوال متعدد متکلمان شیعه رد میشود و تکیۀ الهی ظهیر بر نقل از کتاب آقای نوبختی صحیح نیست .
نقد دلیل دوم اما در رد استدلال الهی ظهیر باید گفت که اولاً این روایت تنها بیان میکند که سلطان به دنبال فرزند امام حسن عسکری علیه السلام بود، ولی آن را نیافت ، ولی دلالت بر عدم وجود فرزند برای ایشان نمیکند، نیز پرسشی مطرح میشود مبنی بر اینکه اگر امام حسن عسکری علیه السلام فرزندی نداشتند چرا خلیفه وقت به دنبال یافتن ایشان بودند و حتی تا سال ها پس از وفات امام حسن عسکری علیه السلام هنوز به دنبال یافتن فرزند ایشان بودند، همان گونه که در روایت مذکور بیان شده است : و السْلطان یطْلب أثر ولد اْلحسنْ بن علی.