Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی آثار و پیامدهای بازی های رایانه ای بر روی کودکان پسر ٧تا١١سال دبستان شاهد سال ١٣٩٦ در
شهرستان فسا انجام پذیرفت. با توجه به موضوع مورد مطالعه، روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است.
جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کودکان پسر ٧ تا ١١ ساله است که در دبستان شاهد شهرستان فسا مشغول به تحصیل
می باشند و تعداد کل آنها در سال ١٣٩٦، ٥٤٠ نفر میباشد. حجم نمونه ی تحقیق حاضر برابر با ٢٢٤ نفر میباشد. نمونه
حاضر از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده است. روش گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر، به دو روش
کتابخانه ای و میدانی بوده و ابزار بکار رفته جهت جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته ای است. نتایج حاصل از
یافتهها نشان میدهد که: بین بازیهای رایانه ای و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. بین جذابیت بازیهای رایانه ای و میزان
تمایل کودکان به آن رابطه وجود دارد. بین بازیهای رایانه ای و تقویت حافظه کودکان رابطه وجود دارد. بین بازیهای رایانه ای
و بالابردن مهارتهای کودکان رابطه وجود دارد. بین بازیهای رایانه ای و گذراندن اوقات فراغت کودکان رابطه وجود دارد. بین
بازیهای رایانه ای و پرخاشگری کودکان رابطه وجود دارد. بین بازیهای رایانه ای و آسیب های جسمانی مانند آسیب به گردن و
خسته شدن مچ دست رابطه وجود دارد. بین بازیهای رایانه ای و افت اخلاقی رابطه وجود دارد. بین بازیهای رایانه ای و تنبل
شدن ذهن رابطه وجود دارد.
Machine summary:
بازيهاي رايانه اي، پيشرفت تحصيلي، پرخاشگري، تقويت حافظه 1495 ١- مقدمه بازيهاي رايانه اي به عنوان يک پديده اجتماعي در کنار ساير رسانه هاي صوتي و تصويري در دنياي امروز به دليل رشد چشمگير فناوريها يا ارتباطي طي سال هاي اخير با کشش و جاذبه هاي حيرت انگيز عمده ترين مخاطبان خود را از ميان کودکان و نوجوانان انتخاب ميکند ونه تنها بخش قابل توجهي از اوقات فراغت اين نقش را به خود اختصاص داده ، بلکه به نظر ميرسد حتي اوقاتي را که آنان بايد به انجام تکاليف درسي يا حضور در جمع خانواده اختصاص دهند، نيز پوشش داده است .
باتوجه به اينکه ضريب همبستگي اسپيرمن برابر ٠/١٥٨- و سطح معناداري برابر ٠/٠١٨ بوده که از مقدار ٠/٠٥ کمتر مي باشد، لذا اين فرضيه تأييد ميشود، بنابراين رابطه معني داري بين بازيهاي رايانه اي و تقويت حافظه کودکان وجود دارد.
باتوجه به اينکه ضريب همبستگي اسپيرمن برابر ٠/١٦٢- و سطح معناداري برابر ٠/٠١٥ بوده که از مقدار ٠/٠٥ کمتر مي باشد، لذا اين فرضيه تأييد ميشود، بنابراين رابطه معني داري بين بازيهاي رايانه اي و بالابردن مهارتهاي کودکان وجود دارد.
باتوجه به اينکه ضريب همبستگي اسپيرمن برابر ٠/١٣٤- و سطح معناداري برابر ٠/٠٤٦ بوده که از مقدار ٠/٠٥ کمتر مي باشد، لذا اين فرضيه تأييد ميشود، بنابراين رابطه معني داري بين بازيهاي رايانه اي و گذراندن اوقات فراغت وجود دارد.
باتوجه به اينکه ضريب همبستگي اسپيرمن برابر ٠/١٦٤- و سطح معناداري برابر ٠/٠١٤ بوده که از مقدار ٠/٠٥ کمتر مي باشد، لذا اين فرضيه تأييد مي شود، بنابراين رابطه معني داري بين بازيهاي رايانه اي و آسيب هاي جسماني وجود دارد.