Abstract:
جامعه پذیری مدرسهای یکی از مولفههای مهم و اهداف اصلی آموزش وپرورش در هر جامعهای میباشد که حلقه ارتباطی فرهنگ گذشته جامعه به نسل جدید وعامل تداوم، تعمیق وتعالی عناصر فرهنگی جامعه به این نسل میباشد. تحقیقات متعدد نشان دهنده آن است که عوامل مختلفی در اجتماعی نمودن یا جامعه پذیری افراد موثرندازجمله میتوابه خانواده، مدرسه و وسایل ارتباط جمعی اشاره نمود. پیشرفتهای تکنولوژیکی در عرصه ارتباطات واطلاعات با جاذبههای خاص خود توانسته است فرهنگهای جوامع و هویتهای افراد را به چالش بکشاند. یکی از این عرصههای فرهنگی جامعه پذیری مدرسهای و یکی از مهم ترین این تکنولوژیها موبایل است که حضوری ناخوانده ولی فعال در بین نوجوانان وجوانان را به خود اختصاص داده است. این پژوهش به منظور بررسی رابطه الگوی استفاده از موبایل با جامعه پذیری مدرسهای و با روش پیمایش انجام گرفته است. جمعیت نمونه پژوهش 280 نفر از دانشآموزان سه سال آخر دوره دبیرستان در شهرستان کوهدشت بوده که براساس فرمول کوکران انتخاب شدند، اطلاعات و دادههای آن از طریق پرسشنامه گردآوری شده و روش نمونه گیری به صورت دو مرحلهای تصادفی و سپس نمونه گیری سهمیهای متناسب انجام گرفت در این مطالعه برای نشان داده رابطه الگوی استفاده از موبایل و میزان جامعه پذیری مدرسهای از نظریات متعددی ازجمله نظریات گسر، کاستلز و اینگلهارت و... استفاده شده است. با توجه به نظریات گسر و کاستلز(از معروفترین محققان عرصه مطالعات مربوط به اثرات فرهنگی اجتماعی تکنولوژیهای نوین ارتباطی بویژه موبایل) فرض اصلی تحقیق عبارت از این بود که "بین الگوی استفاده از موبایل و جامعه پذیری مدرسهای در دانشآموزان رابطه وجود دارد. یافتههای پژوهش نشانگر آنست که در مجموع بین الگوی استفاده از موبایل در قالب ابعادی همچون:شدت ومیزان استفاده، نوع نگرش و نحوه استفاده از موبایل (ابزاری یا بیانگر)، موقعیتهای استفاده (مناسب یا نامناسب) و سابقه استفاده از موبایل با جامعه پذیری مدرسهای در قالب مولفههایی چون مهارتهای ارتباطی، جرئت ورزی، مسئولیت پذیری، فهم و عمل به ارزشها، مقابلهای و فراغتی رابطه معناداری وجود دارد نتایج بدست آمده نشان دهنده اثبات فرضیه فوق میباشدیعنی دانشآموزانی که استفاده زیادی از موبایل میکنند یا نوع نگرش آنها به موبایل نگرشی بیانگر است و یا از موبایل در موقعیتهای نامناسب (زمانها و مکانهای غیر معمول) استفاده میکنند وسابقه بیشتری در استفاده از موبایل دارند از میزان و سطح جامعه پذیری کمتری برخوردارند. نکته قابل توجه در این راستا این است که نمره جامعه پذیری در دانشآموزانی بالاست که یا کلا فاقد موبایل شخصی هستند و یا از موبایل استفاده کمترو ابزاری تری مینمایند.
Machine summary:
(علاقه بند:1378:56) حال این واقعيت مطرح ميشود كه در این عرصه تخصصي و ويژه (مدرسه) مهماني ناخوانده به نام موبايل وارد شده كه عليرغم ممنوعيتها ومحدوديتهاي قانوني و عرفي كه پيرامون استفاده از آن در محيطهاي آموزشي وضع گرديده ولي كماكان و به طور گريزناپذير این محدديتها را در نورديده و روز به روز جايگاه ويژهاي را در دست و دل دانشآموزان به خود اختصاص داده است وآنچه در این رابطه تامل بر انگيز است آن است كه ورود ونفوذ این تكنولوژي به عنوان یک ابزار چند رسانهاي (مولتي مديا) كه از جذابيت خاصي نيز برخوردار است به طور قطع و يقين چالشهايي را در مسير جامعه پذيري دانشآموزان بوجود آورده كه غفلت از آن ميتواند پيامدهاي اجتناب ناپذيري را در اینده نزدیک به همراه داشته باشدبراین اساس هدف عمده پژوهش حاضر شناسايي این نكته مهم است كه موبايل چه تاثيراتي بر روند جامعه پذيري مدرسهاي در بين دانشآموزان دارد به عبارتي آيا موبايل در جهت هماهنگي با جامعه پذيري مدرسهاي عمل میکند يا خير؟ لذا با توجه به مباحث مطرح شده در بالا سئوال اصلي این پژوهش اینگونه مطرح ميشود كه «آيا موبايل در جهت تقويت كاركرد اصلي مدارس يعني «جامعه پذيري دانشآموزان » عمل میکند ياخير؟» اهميت و ضرورت تحقيق اینگلهارت پس از انجام تحقيقات تجربي و طولي خود پيرامون تحولات فرهنگي جوامع مختلف بر این نكته اذعان داشته كه «دگرگوني مهم فرهنگي زماني رخ ميدهد كه تغيير جنبههاي اساسي فرهنگ منجر به بروز شكاف نسلي گردد زيرا این دگرگوني در ميان گروههاي جوانتر با سهولت بيشتري انجام ميگردد.