Abstract:
بیان مسئله: اصطلاحات سبکشناسی مفاهیمی هستند که پیوسته در میان مباحث هنری مورد استفاده قرار میگیرند. مشابهت و نزدیکی معنایی این مفاهیم و همچنین عدم وجود یک مرزبندی صریح میان آنها، زمینهساز ایجاد نوعی درهمآمیختگی و آشفتگی مفهومی شده است. لذا تعیین جایگاه هر کدام از آنها و نسبتشان با یکدیگر، هم به امر خوانش متون هنری و هم به درک جایگاه آثار و هنرمندان کمک میکند.هدف: این پژوهش با مرکزیت قرار دادن مفهوم سبک و بر اساس نسبت مفاهیم سبکشناسی دیگر با آن، بهدنبال تبیین حد و مرز معنایی مفاهیم سبکشناختی است که دائم با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند و بهجای یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند.روش پژوهش: منابع این پژوهش کتابخانهای و روش ارائه آن توصیفی و تحلیلی است. با استفاده از منابع کتابخانهای مفاهیم مشابه مفهوم سبک مورد بررسی قرار گرفته و رابطه بین آنها و مفهوم سبک تعیین شد.یافتهها: این پژوهش با بررسیهای صورت گرفته به این نتیجه رسید که مفاهیمی نظیرِ مکتب، جنبش، روش هنری، سبک بصری، فرم، محتوا، مُد، تکنیک و ژانر دائماً بهصورت اشتباه بهجای یکدیگر مورد استفاده قرار میگیرند. لذا با تبیین مفهوم دقیق هر کدام از این اصطلاحات و بررسی نسبتشان با مفهوم سبک، به این نتیجه میرسیم که سبک، ژانر و مُد، روشهای مختلف هنری هستند و هر کدام، بسته به رویکردی مختص به خود، تحت تأثیر مؤلفهها و زیر شاخههایی مثل تکنیک، فرم، محتوا و ... قرار دارند. افزون بر این مشخص شد که مکتب و جنبش اگرچه مرزهای مفهومی نزدیکی دارند، اما ریشة اصلی تمایز آنها در مکانمندیشان است.
Machine summary:
لذا با تبیین مفهوم دقیق هر کدام از این اصطلاحات و بررسی نسبت شان با مفهوم سبک ، به این نتیجه می رسیم که سبک ، ژانر و مُد، روش های مختلف هنری هستند و هر کدام ، بسته به رویکردی مختص به خود، تحت تأثیر مؤلفه ها و زیر شاخه هایی مثل تکنیک ، فرم ، محتوا و ...
از نظر «ولهایم »، داشتن واقعیت روان شناختی به این معنی است که سبک فردی بخشی از اندوختۀ ذهنی هنرمند بوده و تأثیر به سزایی در نحوة کارش دارد، در حالی که سبک های عمومی فقط برای سازماندهی و طبقه بندی آثار، مورد استفاده قرار میگیرند که متعاقب آن نتیجه میگیرد که سبک های عمومی فاقد ارزش توضیحی هستند (١٩٤ .
بر این اساس ، بنیانگذاران یک مکتب میبایست در یک مکان گرد هم آیند و بیانیه یا ایده های خود را با یکدیگر در میان گذاشته و آن ها را اظهار کنند (البته در آن نوع از مکاتب که فاقد بیانیه مکتوب است ، چنین صدق نمیکند)، در صورتی که هنرمندان جنبش ها، اغلب بدون مشارکت و تجمع و ارتباط با یکدیگر به خلق اثر هنری میپردازند و اگرچه دارای تشابهات هستند اما امکان دارد از وجود یکدیگر بیخبر باشند ,Boddy-Evans) (٢٠١٨.
گذشته از تعلق یک اثر به موقعیت جغرافیایی و زمانی خاص و این که توسط کدام هنرمند خلق شده است ، در آثار مختلف امکان دارد از روش های هنری مشابهی استفاده شده باشد.
The Difference Between Art Styles, Schools, and Movements.
The Difference Between Art Styles, Schools, and Movements.
com/difference-between-art-styles-schools-and-movements-2573812.