Abstract:
هدف: هدف از نگارش مقالۀ حاضر، بررسی تاثیر آموزش راهکارهای فرهنگی- تربیتی رعایت پوشش اسلامی بر آراستگی دانشجویان دختر دانشگاههای آزاد اسلامی استان فارس بود. روش: روش پژوهش در بخش کمّی، شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و در بخش کیفی، روش دیکلمن بود. جامعۀ آماری پژوهش، همۀ دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در سال تحصیلی 99-1398 بود. راهکارهای ایجاد شناخت، الگوسازی، نکوهش ضد ارزشها، زمینههای خطرساز، انذار از عواقب بیعفتی و تصحیح نگرش به زن، به گروه آزمایش طی چهار جلسۀ دو ساعته به تناوب هر دو هفته یک جلسه در مدت دو ماه آموزش داده شد. ابزار گرداوری دادهها، پرسشنامه و مصاحبه بود که با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، با اندازهگیری مکرر یکطرفه و تحلیل دیکلمن بررسی شدند. یافتهها: متغیّرهای مقطع تحصیلی و شغل با مولفههای فرهنگی- تربیتی تفاوت معناداری داشت؛ اما با متغیّر سال تحصیلی و مولفۀ فرهنگی- تربیتی در دو گروه کنترل و آزمایش در مرحلۀ پسآزمون تفاوت معنادار وجود نداشت. یافتههای کیفی منجر به استخراج درونمایۀ اصلی پیرامون راهکارهای فرهنگی- تربیتی از مصاحبهها شد. نتیجهگیری: آموزشهای نظری پوشش اسلامی نه تنها آثار مثبت نداشته، بلکه باعث فاصله گرفتن جامعه از فرهنگ اسلامی شده است.
Objectives: The aim of this article is to investigate the effect of teaching cultural-educational strategies on observing Islamic dress on titivation of female students of Islamic Azad universities in Fars province. Method: In the quantitative part, it was a quasi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group and in the qualitative part, it was the Dickelman method. The statistical population was all students of Islamic Azad University of Fars province in the academic year 1399-1399. The experimental group was trained in cognition, role modeling, reprimanding counter-values, risky areas, warning of the consequences of immorality, and correcting attitudes toward women in 4 sessions of 2 hours, alternating every two weeks for 2 months. Data collection tools were a questionnaire and an interview that were analyzed using repeated measures one-way analysis of covariance and Dickelman analysis. Results: The variables of educational level and job were significantly different from the cultural-educational components, but there was no significant difference with the variables of the academic year and the cultural-educational component in the control and experimental groups in the post-test stage. Qualitative findings led to the extraction of the main theme of cultural-educational strategies from the interviews. Conclusion: The theoretical teachings of Islamic dress not only did not have positive effects, but also caused the society to distance itself from Islamic culture..