Abstract:
زمینه: یک سازمان زمانی میتواند به اهداف خود دست یابد که کارکنان و مدیران آن بر اساس شایستگی و اخلاق مداری پلههای ترقی سازمانی را طی کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی و اخلاق مداری با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری
می باشد.
روش: پژوهش حاضر کیفی- اکتشافی از نوع داده بنیاد بود. جامعه آماری تحقیق خبرگان، اساتید و کارشناسان سیستم بانکی آگاه به مدیریت دولتی و مفاهیم اخلاق حرفهای بودند. از میان آنها 15 نفر با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه عمیق بود. و در نهایت دادهها با روش کد گذاریهای سه گانه با نرم افزار MAXQDA مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای حاصله نشان میدهد 1- در بررسی ابعاد شایستگی با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری تعداد 619 کد حاصل شد که در مرحله بعد از کدهای انتخاب شده 8 مولفه احصاء گردید که نهایتا این مولفهها نیز در 6 بعد طبقه بندی شدند و در نهایت 6 بعد اصلی (شایستگیهای اخلاقی، روانشناختی، حرفهای، اجرایی، فنی و رهبری) در قالب ابعاد شش گانه الگوی شایستگیها با رویکرد جانشین پروری در صنعت بانکداری جای گرفتند.
نتیجهگیری: الگوهای شایستگی با تاکید بر مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی در قالب شیوهای نو برای یکپارچه کردن اقدامان حوزه منابع انسانی به کار میرود. در پژوهش حاضر مشخص شد اساسیترین مولفههای شایستگی، اخلاق مداری، شایستگی روانشناختی، شایستگیهای حرفهای، اجرایی و فنی و تواناییهای رهبری است.
Background: An organization can achieve its goals when its employees and managers go through the steps of organizational development based on competence and ethics. The purpose of this study is to provide a model of competency and ethics with a successor approach in the banking industry.
Method: The present study was a qualitative-exploratory study of the foundation data type. The statistical population of the research Experts, professors and experts of the banking system were aware of public management and the concepts of professional ethics. 15 of them were selected as a sample by snowball method. The data collection tool was in-depth interviews. Finally, the data were analyzed by triple coding method with MAXQDA software.
Results: The results show that in the study of competency dimensions with the successor approach in the banking industry, 619 codes were obtained, which in the next stage, 8 components were counted after the selected codes, and finally these components were classified in 6 dimensions. Finally, 6 main dimensions (moral, psychological, professional, executive, technical and leadership competencies) were placed in the form of six dimensions of the competency model with a succession approach in the banking industry.
Conclusion: Competency models with emphasis on competency-based human resource management are used in a new way to integrate actions in the field of human resources. In the present study, it was found that the most basic components of competence are ethics, psychological competence, professional, executive and technical competencies and leadership abilities.
Machine summary:
یافته ها: یافته های حاصله نشان می دهد 1- در بررسی ابعاد شایستگی با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری تعداد 619 کد حاصل شد که در مرحله بعد از کدهای انتخاب شده 8 مولفه احصاء گردید که نهایتا این مولفه ها نیز در 6 بعد طبقه بندی شدند و در نهایت 6 بعد اصلی (شایستگی های اخلاقی، روانشناختی، حرفه ای، اجرایی ، فنی و رهبری) در قالب ابعاد شش گانه الگوی شایستگی ها با رویکرد جانشین پروری در صنعت بانکداری جای گرفتند.
بنابراین سوال اصلی تحقیق اینست که عوامل (ابعاد) شایستگی ها با رویکرد جانشین پروری در صنعت بانکداری کدامند و الگوی مربوط به آن چگونه است ؟ روش پژوهش حاضر کیفی از نوع داده بنیاد بود.
سپس در بررسی ابعاد شایستگی اخلاقی با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری تعداد 8 مولفه احصاء گردید که نهایتا این مولفه ها نیز در 6 بعد طبقه بندی شدند (جدول 1).
بحث بر اساس نتایج تحقیق حاضر و در بررسی ابعاد شایستگی اخلاقی با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری تعداد 8 مولفه احصاء گردید که نهایتا این مولفه ها نیز در 6 بعد (شایستگی های اخلاقی، روانشناختی، حرفه ای، اجرایی ، فنی و رهبری) قرار گرفتند.
- به مسئولین پیشنهاد می گردد تا با ارائه معیارهاي شایستگی های اجرایی ، اخلاقی، فنی ، روانشناختی ، حرفه ای و رهبری به ارزیابی و انتخاب مدیران مستعد و شایسته بپردازند.
بی شک این جانشین پروری بدون توجه به شایستگی های اجرایی ، اخلاقی، فنی ، روانشناختی ، حرفه ای و رهبری کاری بیهوده است و سازمان را در سراشیبی زوال قرار می دهد.