Abstract:
روان و ترویج خشونت در تعامل های اجتماعی حین رفت وآمد و نبود احسـاس سـرزندگی در همۀ محلات در دسترسی به حمل ونقل عمومی آسان و به هم پیوسته اسـت . نتـایج نشـان داد که مضمون های سازمان دهنده و پایۀ مختلفی از دید شـهروندان بـرای مضـمون فراگیـر حقوق شهروندان در حمل ونقل عمومی روایت شده است کـه شـامل عـدالت ، سـرزندگی، طردشدگی و احساس امنیت و سلامت است
The daily lives of citizens in metropolitan areas are closely related to transportation to the extent that it is recognized in the world literature as one of the important needs of citizenship rights. This article aims to examine the lived experience of Tehran citizens with an exploratory approach using phenomenological method focusing on their daily perception of using public transportation in the semantic form of citizenship rights. The statistical population of the study includes Tehran citizens using public transportation. The qualitative data were collected using semi-structured interviews with 15 citizens using public transportation in different areas of Tehran. Due to the qualitative nature of the study, the terms accuracy and correctness of the data were used instead of validity and reliability. The data were analyzed by theme analysis technique, which resulted in 4 main themes and 6 sub-themes. The findings showed that the experience of Tehran citizens would include aspects of inequality, injustice, feelings of discrimination in receiving transportation services, low quality of transportation services, incoherent access, mental health damage and promotion of violence in social interactions. It was also found that lack of vitality in all neighborhoods would be easy and interconnected in accessing public transportation. Finally, the results showed that the different organized and basic themes according to the citizens' points of view had been narrated for the comprehensive theme of citizens' rights in terms of public transportation, which would include justice, vitality, rejection and a sense of security and health.
Machine summary:
با گسترش روزافزون وسعت شهر تهران ، حمل ونقل عمومي به يکي از نيازهـاي اساسـي روزمرة شهروندان به ويژه اقشار متوسط و پايين جامعه تبديل شده است ؛ چراکه دسترسي بـه خدمات شهري، فرصت هاي اشتغال ، تعاملات و فعاليت هاي اجتماعي روزمره با هزينۀ کمتـر، تنها از طريق حمل ونقل عمومي امکان پذير است ؛ البته حمل ونقل عمومي غير از منافع فـردي و اجتماعي براي شهروندان ، موجب پايداري روند زيسـت در شـهر تهـران خواهـد شـد.
در اين پـژوهش ، توجـه بـه تجربـۀ روزمـرة شـهروندان استفاده کننده از خدمات حمل ونقل همگاني است تا بتوانيم لايه ها، ابعاد و سطوح حق به شهر در حمل ونقل شهري را براساس تجربۀ روزمرة شهروندان تهراني درک کنيم و بفهميم چنـين تجربه هايي بيشتر حول چه زمينه ها و محورهايي و با چه سازوکارهايي رقم ميخورند.
الهه دربارة تجربه اش ميگويد: «جاهايي از شهر پيداکردن وسيلۀ حمل ونقل عمومي خيلي بد است و مجبـوري از اسـنپ يا تاکسي شخصي استفاده کني يا اينکه مسير طولاني را بايد پياده روي کني تا به ايستگاه مترو يا بيآرتي برسي.
شده تو اين هل دادن ها له بشم زير فشار جمعيت ؟!» سجاد نيز معتقد است در طول سال هايي کـه سـاکن تهـران شـده اسـت و از حمل ونقـل عمومي استفاده ميکند، به نظرش بيعدالتي و نابرابري در حمل ونقل وجود دارد: «آدم وقتي پاشو از خونه بيرون ميذاره احساس ميکنه شهر بـراي خودرودارهاسـت .
نتيجه گيري و پيشنهادها مطالعۀ حاضر با بررسي مضامين حـق بـه شـهر در بـين اسـتفاده کننـدگان از حمل ونقـل عمومي شهر تهران نشان داد که از نظر شرکت کنندگان در پژوهش ، مضمون هاي مختلفـي بـر حقوق شهروندي تأثير دارند.