Abstract:
هدف پژوهش اثربخشی گروه درمانی سایکودرام شناختی رفتاری بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان بود. پژوهش با توجه به کاربرد عملی نتایج آن، در زمره تحقیقات کاربردی است و از نظر طرح تحقیق، نیمه آزمایشی دارای پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان کارشناسی موسسه آموزش عالی شاندیز هستند. از بین این افراد، با شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر که ملاک های ورود به پژوهش را داشته باشند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش15N= و کنترل 15N= جایگزین شدند. برای گردآوری داده ها از ابزارهای پژوهشی شامل: پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1957) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس استفاده گردید. به منظور تجزیه تحلیل داده ها، از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و برای بررسی و تحلیل فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی شد و از آنجا که نمونهها به صورت تصادفی در گروه ها جایگزین شدند و مقیاس اندازه گیری متغیرها فاصله ای می باشد، از آزمون های پارامتریک بهره گرفته شد. از بین آزمون های پارامتریک، از تحلیل کوواریانس چند متغییره استفاده شد. همچنین جهت سنجش توزیع نرمال ویژگی های اعضا در گروه ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شد. تمامی مراحل تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار 21SPSS صورت گرفته است. یافته ها نشان داد که گروه درمانی سایکودرام شناختی- رفتاری توانسته است به طور معنی داری باعث کاهش اضطراب امتحان و افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی شود (088/70F: و 0Sig:) میزان تاثیر گذاری این مداخله درمانی بر اضطراب امتحان 82 درصد و بر انگیزه پیشرفت تحصیلی 68 درصد بوده است.
The purpose of research was the Effect cognitive-behavioral psychodrama group therapy on test anxiety and academic acheivment motivation among students. Research According to the practical application of its results, is amongst applied research and in terms of research design, is semi-experimental has pre-test and post-test with control group. The statistical population of this research is all undergraduate students of Shandiz Institute of Higher Education. From among these subjects, 30 subjects who met the inclusion criteria were selected using convenience sampling method and were randomly assigned into two experimental groups (N = 15 and control = N = 15). Research tools were and Hermens academic acheivment motivaion Questionnaire. Descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) were used to analyze the data and inferential statistics were used to analyze and analyze the research hypotheses. Parametric tests were used to measure and measure the distance between variables. Multivariate analysis of covariance was used among the parametric tests. Also, Kolmogorov - Smirnov test was used to assess the normal distribution of organ characteristics in groups. All data analysis steps were performed by SPSS 21 software. The findings showed that cognitive-behavioral psychodrama group therapy significantly reduced test anxiety and increased academic acheivment motivaion (F :70/088 and Sig: 0)The effect of this intervention on test anxiety was 82% and academic acheivment motivaion was 68%.
Machine summary:
اثربخشی گروه درمانی سایکودرام شناختی _ رفتاری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه شاندیز شهر مشهد The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Psychodrama Group Therapy on Motivation for Academic Achievement and Test Anxiety among Undergraduate Students of Shandiz University of Mashhad طاهره شفایی گلمکانی* دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده روانشناسی، تبریز، ایران.
پذیرش گروهی ، احساس تنهایی و سرخوردگی را در فرد کاهش می دهد و کارایی آن را دربسیاری موارد درمانی تایید شده است (طاهری، 13 > CBPGT مدل کارآمدی است که مداخلات شناختی - رفتاری و روان نمایشگری را ترکیب میکند و این باعث میشود اعضای گروه بتوانند افکار منفی، رفتارها و الگوهای بین فردی خود راشناسایی و اصلاح کنند و در همین حین تجارب مثبت و مبتنی بر موفقیت خود را افزایش دهند (تردول 3 l"/>l"/>، 2017).
پژوهش های انجام شده نشان میدهد با وجود اینکه اثربخشی گروه درمانی روان نمایشگری (سایکودرام) و درمان شناختی – رفتاری بر کاهش اضطراب و یا موارد مرتبط با این دو به صورت جداگانه مورد بررسی و تایید قرار گرفته اما تاکنون پژوهشی در ایران در زمینه تلفیق این دو رویکرد درمانی بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان انجام نشده است.
نتایج تحلیل کوواریانس فرضیه پژوهش: گروه درمانی سایکودرام شناختی رفتاری بر افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شاندیز مشهد تأثیر معنی داری دارد.
یا فته های بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن بود که گروه درمانی سایکودرام شناختی رفتاری بر افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان موثر بوده است.